wtorek, 17 czerwca 2014

Stacje kolejowe Polski - Zakopane

O kolejowym Zakopanem jest ostatnio głośno z dwóch powodów: mało pociągów, albo żadnych pociągów. Linia 99, którą stacja kończy, to hektolitry niewykorzystanego potencjału. Zaniedbania konstrukcyjne i oszczędności spowodowały zarówno wydłużenie kilometrażu, jak i przeciągnięty do granic absurdu czas przejazdu pociągów. Stąd stacja Zakopane, w dobie transportu samochodowego, nie odgrywa takiej roli, jaką powinna

Stacja oddana została do użytku pasażerom 10 października 1899 roku, wraz z otwarciem dla ruchu linii kolejowej z Chabówki do Zakopanego. Elektryfikacja nastąpiła w roku 1975. Od tego czasu niewiele się zmieniło. Stacja ma trzy perony: dwa wyspowe i jeden, położony przy budynku dworca (który działa i jest używany zgodnie z jego przeznaczeniem). Sama stacja wygląda... dziwnie. Może nie jest tu ponuro, ale z pewnością nie stanowi ona wizytówki górskiego kurortu. Jedynym śladem świetności jest stylizowany westybul, zbudowany w rodzaju bramy, prowadzący wprost z peronów w kierunku miasta i zespołu przystanków autobusowych po drugiej stronie ulicy. Integralną częścią zakopiańskiej stacji jest, położona około 2 kilometry w stronę Nowego Targu, stacja techniczna Spyrkówka, posiadająca pięć torów postojowych i stanowisko mycia wagonów.

W regularnym ruchu stację obsługują śladowe ilości pociągów. Dodatkowe połączenia pojawiają się w sezonie turystycznym, głównie za sprawą PKP Intercity.

Peron latem

Peron zimą
Wejście na zakopiański dworzec z "neonem" (Fot. Grzegorz Rybczyk, www.kurierkolejowy.eu)


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane