piątek, 20 czerwca 2014

"Szczucinka", czyli pociągiem na północ od Tarnowa

Kto pamięta "Szczucinkę"? Linia kolejowa numer 115, bo o niej tu mowa, to bohaterka ostatnich kilkunastu lat. Najpierw za sprawą jej upadku, potem likwidacji ruchu pasażerskiego, a w ostatnim czasie z powodu coraz szerzej zakrojonych inicjatyw, mających na celu jej wskrzeszenie. Póki co jednak, linia popada w coraz większą ruinę, używana częściowo w śladowym ruchu towarowym.

Cały odcinek od Tarnowa do Szczucina liczy nieco ponad 48,5 kilometra. Przy odpowiednich inwestycjach infrastrukturalnych przejazd trasy plasowałby się poniżej 40 minut. Linia otwarta została dla ruchu 15 października roku 1906. Przez lata cieszyła się dużym zainteresowaniem, głównie z racji przewozów pracowniczych. W Tarnowie pracowało bowiem mnóstwo okolicznych mieszkańców, zarówno w Azotach, jak i w Zakładach Mechanicznych. W Niedomicach funkcjonowała fabryka celulozy, a w Szczucinie - azbestu. Po drodze była także Dąbrowa Tarnowska, będąca siedzibą powiatu i wielu instytucji. Planowano elektryfikację linii, a nawet jej przedłużenie aż do Buska-Zdroju, co wymagało budowy mostu na Wiśle w Szczucinie. Transformacja ustrojowa, a potem upadłość większości zakładów pracy spowodowały, że "szczucinka" straciła na znaczeniu. Ruch pasażerski ograniczano odgórnie, a i on sam oddolnie się zmniejszał. Elektryfikacja nie nastąpiła nigdy. I tak, 3 kwietnia 2000 roku zawieszono ostatecznie przewozy pociągami osobowymi, pozostawiając tylko ruch towarowy z prędkością szlakową 40 km/h.

W 2007 roku zamknięty dla ruchu towarowego stał się odcinek Żabno - Szczucin. Linia ta, posiadająca duży potencjał pasażerski, a także turystyczny, czeka jeszcze na swoją szansę. I ta szansa gdzieś nieśmiało wygląda z chmury. Miejmy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości pociągi wrócą w te malownicze tereny północno-wschodniej Małopolski.

A tak wygląda "szczucinka" na terenie Tarnowa w roku 2014:

Początek "szczucinki"

Łuk w stronę Zakładów Mechanicznych
Prosta między Kochanowskiego a Mościckiego
Budka dróżnicza przy przejeździe w ulicy Mościckiego
Widok z przejazdu w Klikowej (w tle bocznica do Tamelu)
I trochę historii: budynek stacji w Szczucine, rok 1996 (Fot. KGGucwa, pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane