niedziela, 15 czerwca 2014

Tramwaje w Polsce - GOP, linia 8

W śląskiej kolejce natknąłem się dziś na linię tramwajową numer 8, która nie istnieje już od kilku ładnych lat. Numer ten po raz pierwszy pojawił się w roku 1894, kiedy to tramwaj parowy połączył Bytom i Piekary Śląskie przez Pogodę i Szarlej. W roku1927 uruchomiono połączenie w kierunku kopalni Nowy Orzeł Biały, sukcesywnie przedłużane do Brzezin Śląskich i Dąbrówki Wielkiej. Ostateczny kształt trasa ta osiągnęła w roku 1958.

Linia 8 wkroczyła w te rejony w roku 1957, kiedy to połączyła Brzeziny Śląskie z Piekarami Śląskimi, kursując przez Bytom. Rok później kursowała już do nowej pętli Dąbrówka Wielka. Ze względu na likwidację torowiska do Piekar przez Szarlej, linia 8 skrócona została do Placu Sikorskiego w Bytomiu we wrześniu 1980 roku. W listopadzie roku 1995 wydłużono ją do Szkoły Górniczej (obecnie Politechnika Śląska), gdzie docierała do końca marca 2006 roku, kiedy to została zlikwidowana.

Jest to jedyna linia tramwajowa na obszarze GOP, która wyjeżdżała poza teren związku KZK GOP. Stąd też, w roku 2000, miała miejsce idiotyczna sytuacja, kiedy to okazało się, że nie ma kto finansować ruchu tramwajów na terenie Piekar Śląskich. Wówczas, przez kilkanaście dni, linia 8 kursowała co godzinę, dojeżdżając tylko do przystanku Brzeziny Śląskie Stare Osiedle, będącego przystankiem granicznym.

"Ósemka" na cztery dni przez swoim końcem (źródło: katowice.gazeta.pl)



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane