poniedziałek, 14 lipca 2014

Czy wiesz, że...? - Eurotunel

Eurotunel uruchomiony został, po prawie dwustu latach przymiarek, w roku 1994. Spełnił wieloletnie marzenie o szybkim połączeniu Wielkiej Brytanii z Francją, a dzięki temu z resztą kontynentalnej Europy. Eurotunel do najdłuższy na świecie tunel, przebiegający pod poziomem morza. Jego głębokość dochodzi nawet do 70 metrów pod poziomem morza.

Pierwsze pomysły na budowę obiektu, autorstwa francuskiego inżyniera Alberta Mathieu, sięgają roku 1802. Dopiero w roku 1957 powołano specjalną grupę konstruktorów i architektów, mających za zadanie przygotować trafny projekt. Spośród czterech propozycji: mostu linowego, tunelu drogowego, połączenia tunelu drogowego i kolejowego oraz wyłącznie tunelu kolejowego, wybrano ostatnie rozwiązanie - projekt Eurotunel. Projekt opracowany został w latach 1972-75. Budowa rozpoczęła się 1 grudnia 1987 roku. Po dokładnie trzech latach całość została przebita, a uroczystego otwarcia dokonali, 6 maja 1994 roku, angielska królowa Elżbieta II oraz ówczesny prezydent Francji Francois Mitterand. Już czerwcu tego samego roku przejechał tamtędy pierwszy pociąg.

Tunel składa się z trzech części: dwa tunele kolejowe, po jednym w każdym kierunku, oraz położony między nimi tunel dla służb technicznych i ratowniczych (bez torowiska). Wszystkie mają po 50 kilometrów długości. Terminale znajdują się we francuskim Calais oraz angielskim Folkestone. Między nimi kursują składy towarowe Shuttle, prowadzące wagony do przewozu samochodów. Jednorazowo skład zabiera 120 aut osobowych oraz 12 autokarów. Czas przejazdu wynosi około 35 minut. Na pokład pociągu nie można wjechać samochodem z instalacją gazową.

Przez tunel poruszają się ponadto pociągi Eurostar. Są to składy pasażerskie, kursujące z londyńskiego St Pancras do Paryża (Gare du Nord) i Brukseli (Gare Midi (Zuid)). Przejazd z Londynu do Paryża trwa nieco ponad 2,5 godziny, natomiast do Brukseli - 2 godziny. Wszystkie pociągi w tunelu poruszają się z prędkością 160 km/h.

Osobną kategorią połączeń są, kursujące nieregularnie, składy towarowe, przewożące ciężarówki.

Przebieg tunelu (pl.wikipedia,org)

Eurostar podczas wyjazdu z tunelu (źródło: cuda-swiata.pl)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane