Odbojnica, bo tak nazywa się szyna umieszczana dodatkowo między szynami toru jezdnego, to istotny element zabezpieczający, stosowany w miejscach, gdzie wykolejenie się składu (tramwaju, metra czy też pociągu) mogłoby spowodować ogromne spustoszenie. Dzięki odbojnicom blokowany, lub przynajmniej znacznie ograniczany jest mechanizm poprzecznego przemieszczania się wykolejonego pojazdu, a co za tym idzie istnieje duże prawdopodobieństwo zatrzymania go w obrębie torowiska lub obiektu inżynieryjnego, na którym jest położona. W prostej linii prowadzi to do ograniczenia zniszczeń i ewentualnych strat w ludziach.
Odbojnice stosuje się w następujących lokalizacjach:
- wiadukty,
- mosty,
- tunele,
- łuki,
- okolice peronów i przystanków (opcjonalnie, zależnie od ukształtowania nawierzchni),
- estakady tramwajowe,
- torowiska pod kładkami dla pieszych,
- opcjonalnie na rozjazdach i skrzyżowaniach torowych.
Odbojnice pod wiaduktem drogowym w ciągu toru kolejowego (obustronnie) |
Pojedyncza odbojnica na wewnętrznej stronie łuku kolejowego |
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane