poniedziałek, 28 lipca 2014

Czy wiesz, że...? - odbojnice

Z pewnością każdy zastanawiał się, zwłaszcza w czasach swojego dzieciństwa, po co mocuje się dodatkowe szyny w ciągu torowiska na wiaduktach, mostach czy zakrętach. Odpowiedź na to pytanie jest prosta.

Odbojnica, bo tak nazywa się szyna umieszczana dodatkowo między szynami toru jezdnego, to istotny element zabezpieczający, stosowany w miejscach, gdzie wykolejenie się składu (tramwaju, metra czy też pociągu) mogłoby spowodować ogromne spustoszenie. Dzięki odbojnicom blokowany, lub przynajmniej znacznie ograniczany jest mechanizm poprzecznego przemieszczania się wykolejonego pojazdu, a co za tym idzie istnieje duże prawdopodobieństwo zatrzymania go w obrębie torowiska lub obiektu inżynieryjnego, na którym jest położona. W prostej linii prowadzi to do ograniczenia zniszczeń i ewentualnych strat w ludziach.

Odbojnice stosuje się w następujących lokalizacjach:
  • wiadukty,
  • mosty,
  • tunele, 
  • łuki,
  • okolice peronów i przystanków (opcjonalnie, zależnie od ukształtowania nawierzchni),
  • estakady tramwajowe,
  • torowiska pod kładkami dla pieszych,
  • opcjonalnie na rozjazdach i skrzyżowaniach torowych.
Odbojnice mogą występować pojedynczo (na wewnętrznej stronie łuku torowego, wewnątrz torowiska), lub parami (najczęściej przy okazji wszelkich obiektów inżynieryjnych oraz w tunelach, także wewnątrz toru). Mogą to być po prostu szyny, kątowniki lub nawet wygięte blachy.

Odbojnice pod wiaduktem drogowym w ciągu toru kolejowego (obustronnie)
Pojedyncza odbojnica na wewnętrznej stronie łuku kolejowego

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane