sobota, 5 lipca 2014

Historia polskiej komunikacji - Sanos S14

Pierwotnie jugosłowiańskie, a obecnie macedońskie, autobusy marki Sanos trafiały do Polski w latach 70. ubiegłego wieku. Z racji lokalizacji wydajnego silnika (190 KM) w tylnej części pojazdu oraz odpowiednim parametrom, cieszyły się uznaniem kierowców, a nowoczesny, przestronny wygląd w połączeniu z komfortowym wnętrzem powodował, że Sanosami lubili podróżować pasażerowie.

Autobusy Sanos S14 trafiały przede wszystkim do PKS. W Polsce jeszcze kilka lat temu można je było spotkać na Śląsku czy w zakładach PKS na terenach górskich i podgórskich, m.in. w Zakopanem, ponieważ radziły sobie ze wzniesieniami zdecydowanie lepiej niż polskie Autosany H9. Zresztą, te ostatnie wywodzą się niejako od Sanosa, ponieważ fabryka w Sanoku wyprodukowała we współpracy właśnie z skopieńskim Sanosem 15 prototypowych Sanosów A9.

W ciągu dziesięciu lat, od roku 1973, do naszego kraju przyjechało w sumie około 3,5 tysiąca autobusów S14. Niektóre modele przejeżdżały nawet milion kilometrów bez naprawy głównej, mimo eksploatacji w trudnym, górzystym terenie. Obecnie Sanosy liniowo nie jeżdżą, aczkolwiek można współcześnie natknąć się na egzemplarze będące "na chodzie".

Sanos S14 (tramclub.pl)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane