sobota, 26 lipca 2014

Historia polskiej komunikacji - elektrowóz ET21

Pafawag 3E, bo tak właściwie nazywa się seria znana potocznie pod kolejowym oznaczeniem ET21, to pierwsza towarowa lokomotywa elektryczna produkcji polskiej. Elektryczna część pojazdu skonstruowana została w oparciu o radziecki pierwowzór - elektrowóz WŁ22M.

Produkcję podjęto w roku 1957, a zakończono 14 lat później. W sumie powstało 70 sztuk pierwszej serii 3E oraz 589 pojazdów ze zmodyfikowanej serii 3E/1. Partie te różnią się między sobą m.in usprawnionym układem chłodzenia i hamowania, zmianą zawieszenia silnika oraz masą. Lokomotywy z serii 3E/1 były bowiem lżejsze o całe 8 ton. Poza PKP, pojazdy te nabywały zakłady przemysłowe: kopalnie, huty czy piaskownie. Ostatecznie dziś elektrowozy ET21 stanowią jedną z najliczniejszych grup pojazdów obsługujących pociągi towarowe prywatnych przewoźników.

Wozy ET21, zwane potocznie "sputnikami", sprawdzały się nie tylko jako siła napędowa dla składów towarowych. Bywało, że obsługiwały pociągi pasażerskie z prędkością nawet do 100 km/h (przejściowo nawet trakcję ekspresową). Lokomotywy doskonale spisują się na trasach górskich, są ponadto niezawodne i posiadają bardzo prostą i solidną konstrukcję. Najstarszym czynnym egzemplarzem jest pojazd 3E/ET21-57, stacjonujący na terenie Skansenu w Chabówce. Pochodzi on z pierwszej serii, produkowanej w latach 1957-1960.

ET21-57 na stacji w Trzebini

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane