czwartek, 3 lipca 2014

TROLEJBUS. TRAMWAJ NA KOŁACH - Trolejbusy w Opawie

W czeskiej Opawie, leżącej w kraju morawsko-śląskim, trolejbusy mają z tramwajami wiele wspólnego. Wygryzły je bowiem z miasta w latach 50. XX wieku. Pierwsza linia trolejbusowa pojawiła się w mieście na trasie od Stadionu przez centrum do Szpitala w sierpniu 1952 roku. Już w roku 1956 komunikacja tramwajowa zlikwidowana została całkowicie, ustępując miejsca trolejbusom właśnie.

Jeszcze w latach 50. ubiegłego stulecia trolejbusy kursowały już do Jaktarza, Katarzynek i nowej pętli Vitkovska. W latach 60. zmieniono układ komunikacyjny centrum, gdzie ruch jednokierunkowy przekuto na dwukierunkowy, dzięki czemu sieć trolejbusowa poruszała się dużo bardziej klarownie. Później nastał czas modernizacji. Kolejno do remontu poszły trasy do Katarzynek i Jaktarza, a związane z nimi zamieszanie komunikacyjne skończyło się w roku 1982.

Do dziś kilka projektów trolejbusowych pozostaje niezrealizowanych. Trajtki ciągle nie kursują do krańca Katarzynki-Zachód, a końcówkę Kileszowice Szkoła obsługują trolejbusy z agregatami, ponieważ nie dociągnięto tam sieci napowietrznej. Dopiero w 2002 roku udało się dokończyć budowę nowej zajezdni w Kileszowicach, dzięki czemu ostatecznie zlikwidowano starą, odziedziczoną po tramwajach. Tabor trolejbusowy w Opawie to przede wszystkim Skody 14Tr i Solaris Trollino 12 wszystkich generacji. Dodatkowo miasto jest w posiadaniu trolejbusów Skoda 21Tr oraz Skoda 26Tr Solaris. Wszystkich pojazdów jest 35. Obsługę ruchu trolejbusowego zapewnia Městský dopravní podnik Opava.

Trzon opawskiego taboru trolejbusowego (Fot. Miroslav Puchalter, cs.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane