sobota, 16 sierpnia 2014

Historia polskiej komunikacji - Jelcz 021

Zwiększone zapotrzebowanie na miejskie przewozy pasażerskie wymusiło podjęcie prac nad większymi autobusami, które mogłyby zabierać na pokład znacznie więcej pasażerów. Pierwotnie do produkcji wprowadzone zostały autobusy MPA AP-62 oraz Jelcz AP-02. Posiadały one jednak zdecydowanie za duży zwis tylni oraz były mało zwrotne, co dodatkowo potęgowane było przez olbrzymie zachodzenie autobusu na zakrętach.

Pierwsze prototypy, w ilości dwóch sztuk, pojawiły się w jelczańskiej fabryce w roku 1966. Oznaczone zostały one jako Jelcz 021. Skrócono w nich tylną sekcję, zwężono rozstawy drugiej i trzeciej osi, a dodatkowo zamontowano, w środkowym otworze, czteropłatowe drzwi, w celu przyspieszenia wymiany pasażerów.

Autobusy te wyposażone były w silniki Skody o mocy 160 KM. Mieściły 136 pasażerów (42 miejsc siedzących). Pod koniec lat 60. XX wieku pojawiła się także jego wersja na eksport, oznaczona 021E. Jej nabywcą była NRD. Ostatecznie produkcja tej serii pojazdów została zakończona w roku 1979.

Jedyny zachowany egzemplarz tego typu pojazdu zachowany został w Krakowie.

Jelcz 021 w Warszawie (źródło: przegubowiec.com)



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane