sobota, 6 września 2014

Historia polskiej komunikacji - wagony przedziałowe 111A

Wpis w klimacie wakacyjnym. Nie znam nikogo, kto chociaż raz w życiu nie jechał pociągiem pospiesznym. W zestawieniach takich składów pojawiały, i ciągle pojawiają się bodaj najpopularniejsze w Polsce wagony osobowe klasy drugiej - 111A. Są to wagony przedziałowe. W każdym z nich znajduje się dziesięć 8-miejscowych przedziałów oraz dwie toalety.

Wagon powstał, jako rozwinięcie modelu 104A, w zakładach Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Pierwszy egzemplarz wybudowano w roku 1969. Od tego czasu, przez 20 lat, fabrykę opuściło 2825 sztuk tych wagonów, z czego do dziś w ruchu jest około półtora tysiąca egzemplarzy. W poszczególnych latach budowy zachodziły pewne modyfikacje: zmieniano układ ogrzewania, układ i wystrój wnętrza i inne drobne elementy wagonów.

Na podstawie wagonów 111A powstało także kilka modernizacji, na potrzeby zarówno Przewozów Regionalnych, jak i PKP Intercity:

  • 161A - wagon przystosowany dla osób niepełnosprawnych, z przestrzenią do przewożenia bagażu, rowerów i sprzętu narciarskiego (5 sztuk),
  • 162A - wagon klasy 2. z 78 miejscami (6 sztuk),
  • 163A - wagon dzielony na klasę 1. i 2., posiada 67 miejsc
  • 168A - wagony bezprzedziałowe klasy 2. dla PKP Intercity, przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych (10 sztuk)
 W ramach modernizacji instalowano przyciemniane okna, nowoczesne wyposażenie, zamknięty obieg toalety czy odskokowo-przesuwne drzwi o większej szerokości, umożliwiające łatwiejszą wymianę podróżnych.

Wagon 111A z przedziałem rowerowym (Fot. K.Dobrzański, źródło: swr.podkarpackakolej.net)
Zmodernizowany wagon 111A oznaczony jako 162A w barwach REGIOekspres (Fot. GrzegorzNiewiadomski, pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane