sobota, 20 września 2014

Historia polskiej komunikacji - elektrowóz ET42

Dwuczłonowe towarowe elektrowozy normalnotorowe, według polskiej nomenklatury oznaczone jako ET42, to tak na prawdę radzieckie lokomotywy elektryczne NEWZ 112E, produkowane w zakładach NEWZ w Nowoczerkasku (południowa Rosja). Przez lata były to najcięższe i najmocniejsze towarowe elektrowozy na ziemiach polskich.

Ich budowa wynikła z potrzeby zapewnienia siły pociągowej ciężkim składom z węglem, kursujących nowo otwartą magistralą węglową z Górnego Śląska na Wybrzeże. W Polsce brakowało takich pojazdów. Korzystanie z wielokrotnych zestawień pojazdów serii ET21 powodowały istotne braki taborowe, toteż zaistniała potrzeba pozyskania nowych elektrowozów. Wybór padł na czechosłowackie Škody 77E (ET40) oraz radzieckie NEWZy 112E, oznaczone jako ET42.

W latach 1978-1982 wyprodukowano łącznie 50 egzemplarzy wyłącznie dla PKP, na specjalne zamówienie. ET42 od początku były konstrukcją dwuczłonową, toteż nie zakładano miejsca na kabiny "do pary". Nie ma więc możliwości rozpięcia członów i przebudowania ich na pojedyncze wozy. Ciekawostkę stanowi fakt, że wszystkie ET42 posiadają możliwość ogrzewania doczepionych wagonów, a zatem możliwe jest prowadzenie przez nie pociągów pasażerskich.

Przez 30 lat pojazdy te dzielnie radziły sobie na polskich szlakach. Jedynie cztery egzemplarze zostały zezłomowane wskutek przebytych wypadków. W roku 2009 trafiły do rezerwy długoterminowej, która trwała trzy lata. Wówczas to, w roku 2012, zaczęto je stopniowo przywracać do ruchu, przenosząc z Karsznic do Tarnowskich Gór. Obecnie do ruchu wróciło przeszło 30 jednostek, z których kilka posiada barwy PKP Cargo. Pozostałe jeżdżą po kraju w swoim oryginalnym "ubranku".

ET42 popularnie nazywane są "Czapajewami" z racji swojego pochodzenia. Dzięki rozwiązaniom elektrycznym mogą ruszyć niezwykle ciężkie składy, których masa przekracza 4 tysiące ton. Same lokomotywy ważą 164 tony.

ET42-016 śpi w najlepsze w Krzeszowicach
ET42-030 pod Gogolinem (fot. Petr Štefek, pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane