środa, 17 września 2014

KRAKÓW: Koniec remontu linii kolejowej 94, ale pociągów nie będzie

Gazeta Krakowska informuje, że ku końcowi zbliżają się prace torowe na linii kolejowej numer 94, łączącej stację Kraków Płaszów z Oświęcimiem. Warta blisko 250 milionów złotych modernizacja pozwoli już w grudniu rozwijać tam prędkość do 100 km/h, co stanowi istotną poprawę i realną konkurencję dla trasy przez Trzebinię. Sęk jednak w tym, że pociągi pasażerskie na tę trasę na razie nie wrócą.

Mieszkańcy Oświęcimia i miejscowości położonych wzdłuż linii kolejowej, jak Zator czy Spytkowice, nie kryją niezadowolenia. Ciężko im zrozumieć zasadność tej inwestycji, skoro nie będzie im dane skorzystać z tych dobrodziejstw. Dzięki modernizacji pociągi mogłyby pokonać trasę z Oświęcimia do Krakowa w godzinę, co z pewnością przysporzyłoby pasażerów pociągom regionalnym. Małopolski Urząd Marszałkowski nie przewidział jednak wznowienia zawieszonych połączeń wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy na rok 2014/2015. Urząd tłumaczy, że pociągi wrócą w późniejszym terminie, jednak brak jest jakichkolwiek konkretów w tej kwestii. Gmina Brzeźnica zainwestowała nawet w parking przy stacji, na którym podróżni mogliby pozostawiać swoje samochody i dojeżdżać do Krakowa pociągiem.

Aby połączenia na tej trasie cieszyły się popularnością, wystarczyłoby uruchomienie ośmiu par pociągów, kursujących w atrakcyjnych godzinach, zapewniających dojazd do Krakowa dla pracujących, uczniów i studentów, oraz powrót z niego w godzinach popołudniowych i wieczornych. Odpowiednia konstrukcja rozkładu powinna zapewniać też dogodną komunikację w kierunku Oświęcimia, gdzie pociągi powinny dojeżdżać rano i wyjeżdżać w stronę Krakowa w dogodnych godzinach popołudniowych. Sprostałoby to nie tylko oczekiwaniom mieszkańców, ale także turystom odwiedzającym oświęcimskie muzeum Auschwitz. Póki co jednak z wyremontowanej trasy korzystać będą wyłącznie pociągi towarowe, chyba, że przetrasowana zostanie tam część pociągów dalekobieżnych, które ominą będąca w fatalnym stanie linię 133 przez Krzeszowice i Trzebinię, gdzie przewozy pasażerskie wegetują jeszcze wyłącznie dzięki dużemu popytowi i mało atrakcyjnemu czasowi przejazdu transportem kołowym.

Parking przy stacji jest. Pociągów nie będzie (wikimapia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane