środa, 10 września 2014

"Nocna szyna" Odcinek 62: Trenczyńska Kolej Elektryczna

W dzisiejszym odcinku wybieramy się na Słowację. Istnieje tam pewna krótka linia kolejowa, oznaczona jako 130 D, która prowadzi od stacji Trenčianska Teplá (na głównej linii kolejowej Bratysława - Żyłina) do przystanku Trenčianske Teplice. Kursuje tam Trenčianska elektrická železnica (TREŽ), po polsku Trenczyńska Kolej Elektryczna. Na Słowacji funkcjonuje potocznie jako "elektriczka".

Linia ma niespełna 5,5 kilometra długości. Jest w całości jednotorowa. Jedyna mijanka Kaniowa została zlikwidowana w roku 1994. Obecnie istnieje tam tylko przystanek na żądanie. Wagoniki kursują po szynach o rozstawie 760 mm. Na trasie jest w sumie siedem przystanków, z czego po trzy w Trenczyńskiej Ciepli i Trenczyńskich Cieplicach oraz jeden w Kaniowej. Przewozy na tej trasie rozpoczęły się latem 1909. Powodem budowy trasy był uzdrowiskowy i turystyczny charakter Trenczyńskich Cieplic, które odcięte były od sieci kolejowej. Dzięki uruchomieniu połączenia możliwy stał się dojazd kuracjuszy i odwiedzających z kierunku Bratysławy i Żyłiny.

Obecnie trasa obsługiwana jest jednym wagonikiem serii 411.9, pochodzącym z pierwszej połowy lat 50. XX wieku (rekonstrukcja w latach 80. ubiegłego stulecia), toteż częstotliwość kursowania wynosi kilka kursów par dziennie. Kolejka podlega ogólnokrajowej taryfie biletowej i ujęta jest w sieciowym rozkładzie jazdy (tabela 122 ZSK). Kolejka kursuje obecnie jedynie jako lokalna atrakcja turystyczna, według szczegółowego wykazu.

Linia nie jest dobrym stanie. Prędkość maksymalna wynosi 30 km/h, a większość słupów trakcyjnych jest ciągle drewniana. Wielokrotnie czyniono już przymiarki do likwidacji przewozów na trasie lub utrzymania ich tylko w sezonie letnim.


Skład 411.9 w obsłudze pociągu TREŽ w roku 2010 (fot. Dahora, trencianskatepla.sk)


1 komentarz :

  1. doprava t.č. zastavená, pociągi NIE jeżdżą od jakiegoś czasu!

    OdpowiedzUsuń

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane