czwartek, 18 września 2014

Stacje kolejowe Polski - Iława Główna

Z racji tego, że nagromadziłem arsenał zdjęć, który we wtorkowy cykl nie zmieści się nigdy w życiu, konieczne stało się rozszerzenie cyklu na dwa wydania w tygodniu i... padło na czwartek. Trolejbusy idą w odstawkę, przynajmniej na razie.

Stacja kolejowa Iława Główna otwarta została w roku 1872 na linii kolejowej z Poznania przez Toruń i Olsztyn do Skandawy. Do roku 1903 nosiła nazwę Deutsch Eylau Ostbahnhof (Iława Wschodnia). Później nazwy stacji zmieniały się jeszcze czterokrotnie: Eylau (1903-1932), Deutsch Eylau (1932-1945), Iława (1945-1946) oraz Iława Główna od 1946 do dziś.

Dworzec składa się z trzech peronów, z których każdy posiada po dwie krawędzie. Perony zostały w ostatnim czasie wyremontowane w ramach modernizacji linii z Warszawy do Trójmiasta. Komunikacja z peronami zapewniona jest dzięki przejściu podziemnemu. Budynek dworca, remontowany w latach 2010-2012, powstał w roku 1900. Zbudowany został w stylu neogotyckim, dzięki czemu od roku 2006 wpisany jest na listę zabytków. Uwagę przyciągają freski w holu dworcowym, a także przypory wzmacniające mury, nadające budowli monumentalny charakter. Dworzec zbudowany jest z cegły, nietynkowany.

Stacja obsługuje ruch pociągów regionalnych do Gdańska, Gdyni, Torunia, Bydgoszczy, Olsztyna, a także odprawia składy pospieszne w różnych kierunkach kraju.



Jeden z peronów dworca
Wyremontowany budynek dworca od strony peronów


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane