wtorek, 2 września 2014

Stacje kolejowe Polski - Sitkówka-Nowiny

Stacja kolejowa w podkieleckiej Sitkówce znajduje się w ciągu linii kolejowej numer 8, łączącej Kraków z Warszawą przez Kielce i Radom. Do roku 1965 nosiła nazwę Sitkówka, jednakże po otwarciu Cementowni Nowiny i wybudowaniu dla jej potrzeb osiedla o tej samej nazwie, stację przekształcono w Sitkówkę-Nowiny. Jednocześnie stacja posiada taką samą nazwę, jak gmina, w której się znajduje. W 2012 roku Osiedle Nowiny stało się wsią Nowiny, co tym bardziej uzasadniło dwuczłonowość nazwy.

Stacja posiada dwa perony, każdy dwukrawędziowy (czyli cztery tory osobowe). Peron od strony zachodniej obsługuje ruch na trasach: Kraków - Kielce oraz Kielce - Katowice i Kielce - Kozłów. Dalszy peron nie jest obecnie używany i znajduje się na początku linii kolejowej numer 73 do Buska-Zdroju, otwartej w roku 1953. Na linii tej ruch pociągów pasażerskich zawieszony został w kwietniu 2005 roku, i tym samym stacja Sitkówka-Nowiny straciła swój węzłowy charakter. Na stacji swój początek ma także jednotorowa linia numer 568 do Szczukowic (na linii 61 Kielce-Fosowskie), będąca łącznicą pozwalającą pociągom towarowym z kierunku Krakowa i Buska na ominięcie Kielc.

Stacja posiada pokaźną bazę torów towarowych. Z grupy towarowej wychodzą dwie bocznice kolejowe, prowadzone w ruchu bezkolizyjnym. Obsługują one Cementownię Nowiny, ZPW Trzuskawica, a ich obsługa odbywa się trzema parami torów zdawczo-odbiorczych.

Wszystkie linie kolejowe wychodzące ze stacji Sitkówka-Nowiny są zelektryfikowane. Na stacji zatrzymują się wyłącznie pociągi Regio. Kasa biletowa jest nieczynna. Dojście do peronów odbywa się za pomocą przejścia podziemnego.

Peron w kierunku Kozłowa
Peron w kierunku Kielc (widoczne przejście podziemne oraz, na dalszym planie, nieczynny peron na linii do Buska)

1 komentarz :

  1. Jest mała różnica w nazwie gminy i stacji. Nazwa stacji jest bez kreski: Sitkówka Nowiny. Właśnie pisałem post o Sitkówce Nowiny na swoim blogu Kolejowe Kielce. Szukam materiałów o historii tej stacji (niewiele można znaleźć) ... i tak tutaj trafiłem.

    Ciekawy blog. Miło widzieć, że transport kolejowy ma tak wytrwałych fanów.

    OdpowiedzUsuń

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane