Pierwszy sopocki dworzec powstał w latach 1868-1870. Wtedy to doprowadzono kolejno połączenie kolejowe od strony Gdańska, a kilka miesięcy później - z kierunku Słupska. Z tego okresu zachował się tylko budynek bagażowni i kolumny, na których opiera się wiata peronowa na trasie SKM. Do roku 1912 był tylko jeden peron i jedna para torów. Dopiero w tym roku ruszyły prace przy budowie kolejnej pary dla ruchu podmiejskiego, który intensywnie rósł (Sopot odprawiał wtedy ponad milion pasażerów rocznie). Stary budynek dworca spłonął na koniec II wojny światowej. Odbudowano go w roku 1947 (w wersji parterowej), a na początku lat 70. ubiegłego stulecia wzniesiono na nim kolejny, modernistyczny budynek, znany współcześnie jako przedłużająca się prowizorka (miał być tymczasowy).
Peron SKM jest po remoncie, podobnie jak peron dalekobieżny. Do obu prowadzą schody z tunelu pieszego pod dworcem. Od otwarcia dworca do roku 1945 nosił on niemieckojęzyczną nazwę Zoppot.
![]() |
Stary dworzec. Nowy niebawem zostanie ukończony (fot. Spiegel1985, pl.wikipedia.org) |
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane