sobota, 29 listopada 2014

Historia polskiej komunikacji - MAN SG 242

Przynależność dzisiejszego wpisu do tej kategorii może i jest nieco płynna, niemniej jednak zdecydowałem, że wspomniany w tytule egzemplarz musi się tutaj znaleźć.

Autobusy MAN SG 242 to rozwinięcie średniopodłogowego autobusu standardowego SL 202. Ich produkcja ruszyła w roku 1986, wcześniej jednak (1985) produkowano egzemplarze SG 242H, gdzie silnik umieszczony był na wysokości środkowej osi, i to ona była napędowa. Napęd na tylną oś wprowadzono w roku 1986 i od tej pory powstało nieco ponad 400 sztuk, ponieważ już w roku 1989 do produkcji weszła kolejna seria autobusów - NG 272.

Pojazdy serii SG 242 cechowały się silnikiem o mocy 245 KM, sprzężonym półautomatyczną przekładnią Voitha. Podaż miejsc wynosiła ogółem 153, z czego 61 było siedzących.

Dlaczego autobus ten znalazł się w moim cyklu? Już wyjaśniam. Poza kilkoma miastami i przedsiębiorstwami (jak m.in ITS Michalczewski czy MZK Jelenia Góra), które zakupiły używane pojazdy tego typu już w latach 90. ubiegłego wieku, zasadniczo nikt w Polsce nie kupił fabrycznie nowego egzemplarza. Z małym wyjątkiem. Jedyny fabrycznie nowy autobus MAN SG 242 trafił do Krakowa, zasilając szeregi tamtejszego MPK. Stało się to w roku 1992, na miesiąc przed pierwszą dużą dostawą przegubowców innych niż Ikarusy. Do pojazdu przylgnęło pieszczotliwe określenie "Dziadek".

MAN SG 242 przed zajezdnią w Czyżynach (fot. Jacek Kołodziej, www.mpk.krakow.pl)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane