niedziela, 16 listopada 2014

Tramwaje w Polsce - Elbląg, linia 1

Wracam do cyklu dotyczącego linii tramwajowych w naszym kraju. Jest jeszcze bardzo wiele do opisania, także pracy na najbliższe miesiące z pewnością nie zabraknie. Dziś wpadamy do Elbląga, malowniczego miasta na północy Polski, gdzie na jakiś czas zagrzejemy miejsca.

Elbląg może się poszczycić drugim, po Wrocławiu, najstarszym systemem tramwaju elektrycznego w obecnej Polsce. Decyzja o budowie tego środka transportu zapadła końcem XIX. wieku, a pierwsze dwie linie oddano do użytku 22 listopada 1895 roku (za tydzień minie 119 lat od tego zdarzenia). Wśród nich znalazła się linia 1...

"Jedynka" w Elblągu pojawiła się na trasie od razu, i kursowała między Dworcem a przystanią nad rzeką Elbląg, przez Plac Słowiański i ulicę Browarną. Przedłużenie trasy do Obrońców Pokoju nastąpiło w roku 1927, niedługo przed otwarciem nowej zajezdni przy Browarnej, która działa do dziś. Linia ta także jako pierwsza po II wojnie światowej wróciła do żywych. A 1951 rok przyniósł wydłużenie trasy na południu do krańca Druska, a w latach 80. uruchomiono pętlę Ogólna, gdzie skierowano wydłużoną "jedynkę". O tego czasu trasa zmieniła się jeszcze raz: w roku 2006, kiedy otwarto odcinek od starej pętli Ogólna do Osiedla nad Jarem.

Istotną wadą elbląskich tramwajów jest chaos w rozkładach jazdy. Linia 1 kursuje nieregularnie, w odstępach 20-40 minut, często różnych.

Poniżej wycieczka "jedynką" przez Elbląg w 2008 roku:




Fot. UM Elbląg

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane