poniedziałek, 15 grudnia 2014

Czy wiesz, że...? - tramwaj konny w Mrozach

Mrozy do miejscowość, obecnie posiadająca prawa miejskie, licząca blisko 3,5 tysiąca mieszkańców. Znajduje się w województwie mazowieckim (na wschód od Warszawy), w powiecie mińskim. Miejscowość ta, znana m.in. z fabryki noży Gerlach, ma do zaoferowania jeszcze jeden, unikatowy na skalę Polski i Europy, walor turystyczny. Jest nim jedyna w naszym kraju pasażerska konna kolej wąskotorowa, mająca charakter konnego tramwaju.

Powstanie linii wiązało się z panującą pod koniec XIX. wieku epidemią gruźlicy. Wybitny bakteriolog Teodor Dunin czynił wówczas starania o budowę specjalistycznego szpitala gruźliczego, pełniącego funkcję sanatoryjną. Pomysł znalazł aprobatę i tym samym, w roku 1902, ruszyła budowa. Oddalenie terenów inwestycji od stacji kolejowej (koleją transportowano do Mrozów wszelkie materiały budowlane) spowodowała potrzebę położenia kolejki towarowej, pozwalającej dowozić towary wprost na plac budowy. Tym samym wkrótce powstała niespełna 2-kilometrowa trasa kolejki wąskotorowej, napędzanej konno, dzięki której budowa mogła trwać w zadowalającym tempie. Po sześciu latach, dokładnie 29 listopada 1908 roku, otwarto pierwsze skrzydło szpitala, i tegoż dnia z "tramwaju" po raz pierwszy skorzystali ludzie.

Kursowanie kolejki trwało nieprzerwanie do roku 1967, kiedy przewozy zawieszono. W czasach świetności tramwaje konne kursowały nawet 6 razy dziennie. W początkach lat 70. ubiegłego wieku rozebrano tory i infrastrukturę, pozostawiając jedynie wspomnienie. W roku 2007 zrodził się pomysł odtworzenia kolejki, co ziściło się dzięki staraniom Towarzystwa Przyjaciół Mrozów. Odbudowano torowisko i perony stacyjne, a po pozytywnej opinii Ministra Środowiska, inauguracyjny przejazd odbył się 28 października 2011 roku. Regularne kursowanie tramwaju odbywa się obecnie w każdy weekend od wiosny do jesieni, począwszy od 10 sierpnia 2012 roku.

W celu wznowienia przewozów zbudowana została replika wąskotorowego wozu drewnianego, kursującego po torach o prześwicie 900 mm. Oryginalny wagon obsługujący trasę w dawnych latach znajduje się w Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie, gdzie prezentowany jest jako zabytek w sekcji kolei wąskotorowych.

Za rewitalizację tej trasy, przebiegającej w obrębie Rezerwatu Rudka Sanatoryjna, gmina Mrozy otrzymała w roku 2012 tytuł Krajowego Lidera Innowacji i Rozwoju.


www.mrozy.pl

1 komentarz :

  1. Fajny z konikiem. Fajny też jest świateczny tramwaj w krk cały w lampkach :)

    OdpowiedzUsuń

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane