sobota, 13 grudnia 2014

Historia polskiej komunikacji - Osinobus

Do przewozu pasażerów po drogach służyć może wszystko. Poza oczywistymi pojazdami, jak wszelkiej maści autobusy, oraz samochodami dostawczymi w formie mikrobusów, w Polsce produkowano także osobowe ciężarówki, nazwane Osinobusami. Dlaczego tak?

W czasach głębokiego PRL, w kopalni rudy żelaza w Osinach, ze względu na braki taborowe, zbudowano pojazd autobusopodobny, którego rdzeniem była ciężarówka Star 28/29, natomiast zamiast skrzyni ładunkowej zastosowano, liczącą kilkanaście miejsc, kabinę pasażerską. Ze względu na niedobory małego taboru pasażerskiego, konstrukcja ta spotkała się z dużym zainteresowaniem, wobec czego w Osinach utworzone zostało PPHU Osiny, a pojazdy tam produkowane nazwano po prostu Osinobusami. Stąd nazwa.

Tego rodzaju konstrukcja znana była w naszym kraju już w latach 50. ubiegłego wieku. Wówczas Jelcz, na bazie Stara 20, budował autobus zastępczy zwany "stonką". Osinobus z czasem przestał być wyłącznie nazwą handlową, a przekształcił się w synonim podobnych rozwiązań także innych producentów. Obecnie autobusy na bazie ciężarówek spotkać można w Rosji, a także jako popularne "schoolbusy" w Ameryce Północnej.

Osinobus na bazie Stara 29 (Młody Technik, 12/1974, s.6, za: pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane