sobota, 27 grudnia 2014

Historia polskiej komunikacji - Scania 113CLL

Nastały takie czasy, w których autobusy z lat 90. ubiegłego wieku powoli przechodzą do historii. Nie inaczej dzieje się z pojazdami Scania 113CLL, których konstrukcja rozpoczęła się w Szwecji w roku 1993, natomiast od roku 1994 montaż autobusów prowadzono także w słupskiej Kapenie.

Autobusy klasy MAXI, posiadające troje drzwi (z czego ostatnie jednoskrzydłowe), jak przystało na Scanię, wykonane były solidnie. Zaliczane do klasy autobusów niskowejściowych, oferowały aż 60% niskiej podłogi. Montowano w nich 260-konne silniki Scania, zblokowane automatycznymi przekładniami 3-biegowymi Voith (jedynie cztery sztuki dorobiły się 4-biegowych skrzyń ZF). Autobusy oferowały 30 miejsc siedzących i niemal 100 ogółem. Charakterystyczne dla nich było rozszczelnianie się szyb zespolonych, przez co do ich wnętrza z czasem dostawała się woda, a same szyby wewnątrz bezpowrotnie parowały, uniemożliwiając często jakąkolwiek widoczność na otoczenie.

Autobusy tego typu produkowano do roku 1999. Poza międzynarodową sprzedażą, obejmującą przede wszystkim Skandynawie i kraje nadbałtyckie, popularne "Celiny" zadomowiły się w Polsce. Kursowały bądź kursują po ulicach Słupska, Olsztyna, Grudziądza, Malborka, Konina i kilku innych miast. Część produkcji trafiło do Transgóru Mysłowice, jednak największym odbiorcą tych autobusów było MPK Kraków, które na przestrzeni sześciu lat produkcji zakupiło 69 sztuk. Na chwilę obecną spółka posiada już tylko szesnaście autobusów z tej rodziny.

Jeden z egzemplarzy Scanii 113 CLL w barwach MPK Kraków (fot. www.gazetakrakowska.pl)



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane