czwartek, 18 grudnia 2014

Stacje kolejowe Polski - Mysłowice

Dworzec kolejowy w Mysłowicach, niegdyś jeden z najważniejszych na Górnym Śląsku, otwarto w roku 1846, po dwóch latach budowy, rozpoczętej w roku 1844. W całości położony jest wyżej niż plac przed dworcem. Stacja leży na linii kolejowej 138, łączącej Katowice z Oświęcimiem. Bierze tu również początek linia 134, będąca łącznikiem do linii 133 z Krakowa do Dąbrowy Górniczej przez Jaworzno-Szczakową. Z dniem otwarcia stacja nosiła nazwę Myslowitz. Po włączeniu Śląska do Polski, w roku 1922 zmieniła nazwę na Mysłowice. Do niemieckiego odpowiednika powróciły władze niemieckie w okresie II wojny światowej.

Duży, XIX-wieczny budynek dworca dziś bardziej straszy niż zachęca. Od marca 2012 nieczynne są kasy, także poczekalnia. Część właściwa dworca składa się z trzech peronów wyspowych, z których każdy oferuje dwie krawędzie peronowe. Czynne są tylko dwa. Do peronów prowadzi jedno przejście podziemne, pozbawione ułatwień dla osób

niepełnosprawnych, noszące wdzięczną nazwę "Centrum Handlowe Beta" - stanowi zbiór kramów i kiosków. Ponadto prowadzi na drugą stronę torów, do ulicy Oświęcimskiej. Istnieje także drugie przejście podziemne, dziś niedostępne, łączące budynek dworca tylko i wyłącznie z peronami. Wejścia doń z peronów zostały zakryte. Przed budową tego tunelu na stacji istniała kładka nadziemna, rozebrana dopiero po powstaniu nowego przejścia, użytkowanego do dziś

Perony są zadaszone wiatami, wspartymi na solidnych, stalowych konstrukcjach. Poczekalnie peronowe zostały zamurowane. Na stacji zatrzymują się wszystkie pociągi, które tamtędy kursują. Frekwencja nie powala, ponieważ z postoju korzysta ledwie kilka par REGIO relacji Katowice - Kraków, kilka pociągów Kolei Śląskich do Oświęcimia i z powrotem, oraz ledwie garstka składów PKP Intercity. Niestety, stan infrastruktury powoduje tragiczną prędkość szlakową w tym rejonie, przez co z roku na rok ubywa pasażerów. W ciągu 3-4 godzin spod dworca w Mysłowicach odjeżdża więcej tramwajów niż wszystkich pociągów w ciągu doby...

Peron 2
Widok w kierunku Katowic
Zejście do tunelu
Archaiczne, ale czytelne, tablice informacyjne
Wejście na perony i CH Beta
Budynek dworca od strony ul. Powstańców i pętli tramwajowej

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane