poniedziałek, 12 stycznia 2015

Czy wiesz, że...? Antwerpia Centralna - Kolejowa Katedra



Dworzec główny w Antwerpii powstał w roku 1905, początkowo jako ślepa stacja czołowa. Dziś posiada on trzy poziomy peronów, z czego górny zajmują dawne, ślepe tory, natomiast dwa dolne zarezerwowane są dla ruchu tranzytowego i umożliwiają przelotowy ruch pociągów, wykorzystujący do tego celu tunel pod centrum miasta.

Budynek dworcowy zaprojektował Louis Delacenserie, natomiast halę peronową Clement van Bogaert. Dla przybywającego najbardziej imponująca była hala peronowa długości 185 metrów, szerokości 66 metrów oraz wysokości 44 metry wykonana ze szkła. Stacja została wykonana jako podwyższona na poziomie +1 ponad ziemią. Dlatego konieczne stało się wykonanie estakady doprowadzającej tory, którą wykonał miejscowy architekt Jan Van Asperen. Stację przebudowano z powodu rosnącego ruchu kolejowego, który utrudniał kursowanie pociągów z kierunku Holandii, w szczególności składów Thalys.

Poziom górny (+1) wyposażony jest w 6 torów, zlokalizowanych przy 4 peronach (2 jedno- i 2 dwukrawędziowe). Na poziomach dolnych (-1, -2) są po dwa perony wyspowe z czterema torami. Tym samym dworzec ma 14 torów przy 8 peronach, z czego 6 to tory ślepe. Patrząc na jego architekturę trudno nie zgodzić się z jego przydomkiem.









1 komentarz :

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane