poniedziałek, 26 stycznia 2015

Czy wiesz, że…? – tunele schronowe kompleksu „Anlage Süd”



Anlage Süd, czyli „Obszar Południe”, była to kwatera główna Hitlera w Stępinie-Cieszynie i Strzyżowie na Podkarpaciu, zbudowana w czasie II wojny światowej (1940-1941) przez Organizację Todt, odpowiadającą za wnoszenie obiektów wojskowych dla potrzeb Rzeszy. Główną jej częścią, były dwa betonowe tunele schronowe przeznaczone dla pociągów sztabowych.

Tunel w Stępinie, nazywany schronem nr 1, ma 393 metry długości i ściany o grubości przekraczającej 2 metry; jego cechą charakterystyczną jest lekko łukowaty kształt, utrudniający bezpośrednie trafienie bombą lotniczą. Schron zabezpieczony był przed atakiem chemicznym za pomocą systemu śluz i urządzeń wentylacyjno-filtrujących. Posiadał połączenie specjalnym podziemnym kanałem z tzw. schronem nr 2, również zachowanym, położonym w odległości 80 metrów i pełniącym funkcję zaplecza technicznego i magazynowego. W odległości 600 metrów od schronu kolejowego znajdowało się trawiaste lądowisko dla samolotów. W dniach 27–28 sierpnia 1941 roku na terenie kwatery w Stępinie doszło do spotkania Hitlera z Benito Mussolinim. Tuż przed tym zdarzeniem, w tunelu schronowym zatrzymał się pociąg sztabowy Hitlera o nazwie „Amerika”. W 1944 roku schrony w Stępinie były przez krótki okres użytkowane przez szpital polowy Armii Czerwonej. W późniejszym okresie przejęło je Ludowe Wojsko Polskie, które w latach 60. XX wieku wydzierżawiło oba schrony Narodowemu Bankowi Polskiemu, a później Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Stępinie. Spółdzielnia ta do 1990 roku hodowała w nim pieczarki. W 2000 roku schron nr 1 został wykreślony z ewidencji wojskowej i przekazany gminie Frysztak, i jest obecnie dostępny do zwiedzania jako atrakcja turystyczna.


źródło: www.wrota.podkarpackie.pl

Tunel w Strzyżowie ma postać podziemnego tunelu o długości ok. 438 metrów. Zabezpieczony jest potężnymi, żelaznymi drzwiami. Zbudowano go w tym samym okresie co jego mniejszego, naziemnego brata. Oprócz tunelu w okolicy wzniesiono także budowle towarzyszące, jak schrony zaplecza i dodatkowy tunel instalacyjny. Po II wojnie światowej tunel był wykorzystywany do celów gospodarczych, m.in. jako garaż i magazyn. Obecnie także jest udostępniony do zwiedzania. Tunel czynny jest od 1 maja do 1 października w weekendy od 10.00 do 18.00. W pozostałych miesiącach możliwość zwiedzania po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym. W okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień) tunel jest otwarty również w tygodniu od poniedziałku do piątku w godzinach od 10:00 do 18:00.

źródło: wikimapia.org

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane