piątek, 30 stycznia 2015

Galicyjska Kolej Transwersalna, część 9: Nowy Zagórz - Krościenko



Linia kolejowa 108, wchodząca w skład zarówno Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, jak i Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Kolei Żelaznej, na odcinku Nowy Zagórz – granica państwa, otwarta została w dwóch etapach. Najpierw, na początku września 1872 roku uruchomiono trasę z Krościenka do Ustrzyk Dolnych, o długości 8 kilometrów. W listopadzie tego samego roku otwarto przeprawę z Ustrzyk do węzłowej stacji Nowy Zagórz. Odtąd cały odcinek trasy ma długość 44,5 kilometra. Ze względu na stan infrastruktury obowiązywało tam ograniczenie prędkości do 30 km/h, a obecnie, decyzją PKP PLK, trasa jest całkowicie wyłączona z eksploatacji. 

Linia miała bardzo ważne znaczenie zwłaszcza w okresie I wojny światowej, kiedy to służyła zaopatrzeniu Twierdzy Przemyśl. Po wojnie, wskutek pojawienia się nowych granic, jej rola osłabła. Ze względu na ustalenia Traktatu z Trianon, Węgrzy zostali zmuszeni do rozebrania drugiego toru na wszystkich liniach kolejowych w swoim państwie. Nie inaczej stało się i z odcinkiem Mihályi – Łupków, co wpłynęło bezpośrednio na likwidację 2. toru między Nowym Zagórzem a Krościenkiem. Po II wojnie światowej linia na krótko odzyskała znaczenie, dzięki jej przystosowaniu do składów szerokotorowych. Pociągi ze wschodu mogły dojechać z Chyrowa do Jasła i na południe, przez Łupków aż do słowackiego Humenne.

Największymi dworcami na tym odcinku Transwersalki są Nowy Zagórz i Krościenko, znajdujące się na granicy Polski i Ukrainy (przejście graniczne). Budynki wykonane w klasycznym dla Galicji stylu, pełnią całkiem inne funkcje niż przewidziano. Linia posiada wielki potencjał turystyczny, jednak obecnie grozi jej całkowita, fizyczna likwidacja.

Dworzec Nowy Zagórz (fot. Lowdown, pl.wikipedia.org)
 
Stacja Lesko Łukawica (www.lesko.pl

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane