sobota, 3 stycznia 2015

Historia polskiej komunikacji - jednostki SPA-66

Polskie kolejnictwo przeżywało braki w sektorze pasażerskich składów motorowych. Drogie w eksploatacji i paliwożerne składy, napędzane spalinowymi lokomotywami, czyniły kolej lokalną wysoce nieopłacalną. W grę wchodził dodatkowo brak doświadczenia, ponieważ przez kilkanaście lat w Polsce nie powstał ani jeden taki pojazd.

Raciborski Kolzam, wykorzystując konstrukcję produkowanej przez siebie lekkiej drezyny inspekcyjnej WOA-29, przystąpił do projektowania i budowy pierwszego szynobusu spalinowego, produkowanego w Polsce w nowej rzeczywistości transportowej. Pojazd oznaczony został jako SPA-66, i oferował około 50 miejsc siedzących.

Do nowych pojazdów silniki wysokoprężne dostarczała andrychowska Andoria. Wyprodukowano w sumie 6 egzemplarzy, w latach 1988-1990. Pięć z nich trafiło do ruchu regionalnego na Pomorzu i Podlasiu (jeden z nich, SN81-001, stoi obecnie jako pomnik przed siedzibą Przewozów Regionalnych, z powodu poważnego wypadku, w którym uszkodzona została ostoja wagonu). Jeden egzemplarz powstał jako pojazd szerokotorowy, by pełnić funkcję drezyny na Linii Hutniczej Szerokotorowej.

Jednostki składały się z 2 członów, przy czym fabrycznie nie było między nimi przejść. Nie montowano także toalet. Dopiero podczas późniejszych modernizacji składów montowano w nich toalety i zabudowywano łącznik między członami, zapewniający przejście. Obecnie jednostki SN81 są wycofane z eksploatacji.  Nie dotyczy to jednostki szerokotorowej.

Poniżej wrzucam znaleziony filmik, prezentujący pojazdy serii SPA-66:



Fot. Krzysztof Maria Różański - praca własna (pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane