sobota, 10 stycznia 2015

Historia polskiej komunikacji - Jelcz 080

W Polsce, w czasach ustroju słusznie minionego, powstawało wiele interesujących pojazdów komunikacyjnych. Jednym z nich był Jelcz 080, będący autobusem raczej podmiejskim klasy MIDI.

Powstanie tego typu autobusu spowodowane było rosnącymi potrzebami komunikacyjnymi na terenach podmiejskich, a także wzrostem zapotrzebowania na przewozy szkolne, turystyczne (m.in. sanatoria), ale także pracownicze. Z uwagi na brak w krajowej ofercie pojazdów innych niż Autosany H9, w roku 1974 Jelczańskie Zakłady Samochodowe przystąpiły do prac projektowych nad prototypem autobusu, mogącego zapełnić lukę. Prototypowy, jeżdżący model Jelcza 080 powstał w Jelczu w roku 1977, nie znajdując uznania władz firmy. Jednak jego prezentacja na wystawie POLMOT-u wzbudziła powszechne zainteresowanie do tego stopnia, że sam Edward Gierek zaaprobował jego produkcję. Ostatecznie to właśnie Komitet Centralny zarządził wdrożenie produkcji Jelcza 080.

Autobus ten, składający się z podwozia Stara 200 i nadwozia będącego modyfikacją Jelcza PR110, produkowano w latach 1978-1984. Początkowo budowano klasyczne autobusy dwudrzwiowe, posiadające zwykłe, autobusowe fotele. Przeznaczone były one do obsługi ruchu regularnego. W roku 1979 wypuszczony został jeden jedyny autobus szkolny tej serii, a od 1980 pojawiać się zaczęły modele turystyczne, w standardzie wyposażane w fotele lotnicze. Produkowano także przyczepy P-080, stanowiące równorzędne przedłużenie autobusu.

Produkcja zakończyła się w roku 1984, przy ilości 1051 sztuk. Pojazdy te niestety nie trafiły w gusta polskiego PKS-u, który preferował wyroby sanockiego Autosana.

W internecie działa Projekt 080, mający na celu restaurację zestawu, uwidocznionego na zdjęciu poniżej.

Zestaw Jelcz 080 + P-080 (fot. Adam Zylbertal, www.jelcz080.pl)


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane