W województwie śląskim pod głosowanie poddano 14 projektów, z których dwa, zlokalizowane w północnej części województwa, zgłosili sami uczestnicy głosowania. Oto przedmiotowe zadania:
ŚLS 1, Chybie – Wisła,
ŚLS 2, Pszczyna – Żory,
ŚLS 3, Rybnik – Sumina,
ŚLS 4, Cieszyn – Bielsko-Biała – Kęty,
ŚLS 5, Średnica południowa GOP,
ŚLS 6, Bytom – Gliwice - przystanki,
ŚLS 7, Katowice – Rybnik – przystanki,
ŚLS 8, Orzesze Jaśkowice – Tychy – Nowy Bieruń,
ŚLS 9, Żywiec – Sucha Beskidzka,
ŚLS 10, Włączenie Jastrzębia Zdroju do sieci kolejowej,
ŚLS 11, Żory – Orzesze,
ŚLS 12, Orzesze – Gierałtowice,
ŚLS 13, Sosnowiec – Sławków,
ŚLS 14, Tarnowskie Góry – Zawiercie,
W głosowaniu oddano 5517 głosów, z czego blisko połowa (2315 głosów) przypadła zadaniu nr 9, obejmującemu rewitalizację linii 97 na śląskim odcinku między Żywcem i granicą województwa. Ten komplementarny do małopolskiego projekt wyceniono na 40 mln złotych.
Drugie miejsce zajęła modernizacja linii 90 między Cieszynem i Skoczowem, w zestawie z rewitalizacją linii 117 z Goleszowa do granicy województwa, przez Bielsko-Białą. Trasa ta ma długość 47 km, i jak pokazuje plebiscyt, jej stan i brak przewozów na trasie Bielsko - Goleszów, wyraźnie doskwiera mieszkańcom Podbeskidzia. Wartość zadania wyceniono na 95 mln złotych.
Stawkę podium zamyka zadanie nr 6, polegające na budowie trzech nowych przystanków kolejowych między Bytomiem a Gliwicami, w ramach linii 132 i 147. Przystanki Bytom Szombierki, Zabrze Północ oraz Zabrze Skłodowskiej miałyby powstać w systemie stacji kompaktowych. Koszt zadania to 8 mln złotych.
W wynikach głosowania widoczna jest wyraźna tendencja do aktywizacji kolei na południu województwa. Projekty w centrum aglomeracji nie zyskały znacznego rozgłosu, za co z pewnością odpowiada zbyt małe zaangażowanie lokalnych władz i mieszkańców. Uwagę zwraca także fakt, że żaden z projektów nie obejmował północnej części województwa, która w ostatnich latach była najbardziej dopieszczona inwestycyjnie.
![]() |
www.kolej2022pl |
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane