czwartek, 15 stycznia 2015

Stacje kolejowe Polski - Gdynia Główna



Stacja kolejowa Gdynia Główna, znana dawniej także jako Gdynia, Gdingen, czy w czasach okupacji hitlerowskiej – Gotenhafen, usytuowana jest na łuku linii kolejowej 202 z Gdańska do Stargardu Szczecińskiego, w ścisłym centrum miasta. Charakteryzuje się jedną z największych przepustowości spośród dużych dworców kolejowych w Polsce. 

Pierwszy dworzec otwarto tam 1 stycznia 1894 roku, z uwagi na rozwijający się port i wzrost rangi samego miasta. Pierwszy porządny budynek dworca wzniesiono w latach 1923-1926. Był to murowany gmach w stylu narodowo-dworkowym, według projektu Romualda Millera. Uległ on zniszczeniu podczas II wojny światowej, toteż w jego miejscu, w latach 50., zbudowano ogromny gmach. Projekt budynku, będący unikalnym połączeniem modernizmu lat 30. XX wieku z socrealizmem, opracował prof. Wacław Tomaszewski. Wnętrze dworcowej poczekalni ozdabiają freski, wykonane w roku 1957, ponownie odsłonięte przy okazji remontu w 2008 roku, a także polichromia z ciałami niebieskimi i znakami zodiaku i mozaika, której tematem jest Pegaz na kole PKP. Autorem tychże zdobień był z kolei prof. Juliusz Studnicki z Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Od roku 2008 budynek dworca figuruje w rejestrze zabytków. W latach 2008-2012 dworzec został zmodernizowany kosztem niemal 41 mln złotych. 

Kompleks dworcowy składa się z budynku Dworca Głównego (przy pl. Konstytucji) oraz połączonego z nim krytym przejściem Dworca Podmiejskiego (położonego od strony ul. 10 Lutego). Przy Dworcu Głównym znajdują się stanowiska autobusowe, a także pętla trolejbusowa i autobusów miejskich. Dworzec Podmiejski jest przesunięty nieco w kierunku południowym, i nieznacznie cofnięty wobec głównego budynku, lecz stanowi integralną część kompleksu.

Do hali dworca prowadzą dwa główne wejścia, pomiędzy którymi mieści się przestrzeń kasowa z poczekalnią i punktami usługowymi. Na wprost wejścia wschodniego położone jest przejście podziemne, umożliwiające dojście na wszystkie perony. Drugie przejście podziemne łączy Dworzec Podmiejski z peronem 1, służącym do odprawy pociągów SKM Trójmiasto.

Stacja Gdynia Główna ma 5 peronów połączonych przejściami podziemnymi. Peron 1 jest w pełni zadaszony, natomiast pozostałe perony mają zadaszenie podzielone na trzy części: zejścia do przejścia podziemnego oraz dwie, przeszklone, ok. 50-metrowe wiaty peronowe.

Wszystkie perony są zmodernizowane do standardu wysokich peronów. Peron 1, położony najbliżej zatoki, obsługuje ruch generowany przez Dworzec Podmiejski, natomiast perony 2 do 5 obsługują połączenia dalekobieżne i regionalne pociągi Przewozów Regionalnych, w tym składy do Ustki, Heli i Kościerzyny, popularne wśród turystów.

Ciekawostką jest, że przed modernizacją w 2011 roku pomiędzy peronem 4 i 5 z niewiadomych względów znajdował się tylko jeden tor, do którego przylegały krawędzie obu peronów. Do pociągu stojącego na tym torze praktycznie można było wsiąść z obu stron, choć zapowiadany był jako przyjeżdżający na peron 4. Podczas modernizacji, między peronami 4 i 5 zabudowano w sumie 3 tory. Ponadto podziemia dworca skrywają dwa schrony przeciwlotnicze, mogące służyć ludności podczas zagrożenia.

Do 11 marca 2004 nazwa stacji brzmiała – Gdynia Główna Osobowa. Obecnie wszystkie oznaczenia zmieniono na "Gdynia Główna". Zdemontowano m.in. duży napis "Osobowa" z budynku dworca.

Widok z peronu 2. w kierunku Wejherowa

Perony dworca

Widok na peron 1.

Budynek dworca od strony peronów

Przejście podziemne

Wejście na peron 1. i tablica odjazdów SKM

Wnętrze dworca

Główny hol

Frontowa ściana gmachu dworca. Widoczne oba wejścia z charakterystycznymi iglicami

1 komentarz :

  1. Faktycznie, ogromny, imponujący budynek stacji robi wrażenie. Widać, że cała stacja jest odnowiona. Zdecydowanie brakuję tam jednak ruchomych schodów. Poruszanie sie z duzym bagażem jest ogromnie kłopotliwe.

    OdpowiedzUsuń

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane