czwartek, 29 stycznia 2015

Stacje kolejowe Polski - Stróże

Stacja kolejowa w Stróżach leży na linii 96 z Tarnowa do Leluchowa. To na niej rozpoczyna się dwutorowy odcinek tej linii, ciągnący się aż do Nowego Sącza.

Stacja otwarta została w sierpniu 1876 roku, wraz z całą linią kolejową. Stanowi ona stację węzłową, dającą początek linii 108 w kierunku Jasła i, w dalszej perspektywie, także Ukrainy. Jest to jeden z ważniejszych dworców w przebiegu dawnej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej.

Dworzec składa się z trzech peronów:
  • peron 1 - jedna krawędź, przylega bezpośrednio do budynku stacji, obecnie nieczynny,
  • peron 2 - wyspowy peron z dwoma krawędziami, używany w planowym ruchu pasażerskim,
  • peron 3 - krótki peron z jedną krawędzią, przyklejony za peronem 1; peron zakończony betonowym kozłem oporowym, obsługiwany niegdyś przez składy w kierunku Gorlic - dziś nieużywany
Duży, dość bury (choć stosunkowo zadbany) budynek dworca wznosi się na wysokość 2 kondygnacji. Piętra zajmują mieszkania i inne pomieszczenia, na parterze mieszczą się pomieszczenia kolejowe i nieczynne od 2012 roku kasy, a także całodobowy bar. Do budynku tego, od strony Sącza, doklejony jest niższy, mieszczący nastawnię. Od strony wschodniej, tuż przy końcu peronu 3, stoi jeszcze jeden budynek, wzniesiony w typowym dla Galicji stylu kolejowym. Prawdopodobnie główny gmach miał podobną bryłę, jednak został przebudowany już w okresie powojennym.

Dojście do peronów zapewnione jest przez, utrzymane w doskonałej kondycji, betonowe przejście w poziomie szyn, zabezpieczone wyświetlaczem ostrzegającym przez pociągiem. Perony wyłożone kostką brukową dobrej jakości. Infrastruktura w stanie dobrym, działająca. Po południowej stronie stacji znajdują się tory postojowe, wykorzystywane przez składy towarowe kursujące tą trasą.

W skład węzła Stróże wchodzi także łącznica jednotorowa, pozwalająca na przejazd z kierunku Tarnowa w kierunku Jasła bez konieczności zmiany czoła w Stróżach. Wiąże się to jednak z ominięciem peronów. 



Peron 1 i widoczna w tle końcówka peronu 3


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane