wtorek, 13 stycznia 2015

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 4: Hrubieszów



Do Hrubieszowa na Lubelszczyźnie kolej dotarła późno. Linia kolejowa, stanowiąca odnogę trasy z Lublina do Rozwadowa, zbudowana została na trasie Zawada – Hrubieszów w latach 1916-1918. Do roku 2004 Hrubieszów posiadał połączenia pasażerskie z Zawadą, a do połowy lat 90. XX wieku Hrubieszowa wyjeżdżały także składy dalekobieżne. 

Likwidacja przewozów kolejowych na trasie związana była ze spadająca liczbą podróżnych. Sam dworcowy budynek wzniesiono w roku 1927 w stylu zakopiańskim. Podczas wojny został dwa razy zbombardowany, następnie odbudowany przez władze PRL. Rok 1983 przyniósł otwarcie całkiem nowego budynku dworca, a stację z Hrubieszów przemianowano na Hrubieszów Miasto. Obecnie budynek stacji zajmuje dom weselny.

Raz w tygodniu, w czwartki, kursowały jeszcze dość niedawno pociągi naprawcze z i do Lublina, niedostępne dla podróżnych. Poza tym, raz w roku, z Hrubieszowa do Częstochowy wyjeżdża specjalny pociąg pielgrzymkowy dla kolejarzy. W roku 2014 skład nie wyjechał.

Hrubieszowski peron (lubiehrubie.pl)
Fot. zamojskie.lubelskakolej.net     
Stary budynek dworca (informator.hrubie.pl)  



2 komentarze :

  1. Dlaczego spadała liczba podróżnych?

    OdpowiedzUsuń
  2. Z dwóch standardowych przyczyn: konkurencja drogowa wykorzystująca niższe ceny i większą elastyczność, oraz niezadowalający czas przejazdu połączony z polityką kolejową, objawiającą się kiepskim dostosowaniem odjazdów do potrzeb. No i jeszcze pewnie mniejsza ilość podróżnych pracujących... Można by tak długo dywagować. Spadek frekwencji w pociągach na liniach pobocznych to złożony proces, trwający latami, ale postępujący w podobny sposób niezależnie od regionu.

    OdpowiedzUsuń

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane