Kolejnym miastem bez kolei pasażerskiej są Gorlice,
prawie 30-tysięczne miasto w południowo-wschodniej Małopolsce. Kolej dotarła
tam w roku 1884, kiedy to wybudowano fragment linii kolejowej nr 108 ze Stróż
do Nowego Zagórza, wraz ze stacją w Zagórzanach. Rok później powstała linia
110, będąca łącznikiem z centrum Gorlic, oddalonym od stacji w Zagórzanach o
blisko 6 km.
W roku 1988 przeprowadzono elektryfikację linii 108
między Stróżami a Jasłem oraz linii 110. Udogodnienie zbyt długo nie cieszyło
podróżnych. W pierwszych latach XXI. Wieku popyt na linii zaczął stopniowo
wygasać, czego dopełniło ograniczanie nierentownej oferty. W roku 2010 na
trasie Stróże – Biecz kursowały dwie pary pociągów, a linią 110 kursowały
składy wahadłowe między Gorlicami a Zagórzanami. Wraz z nowym rozkładem na rok
2011 zastąpiono je komunikacją zastępczą, prowadzoną autobusem, którą
zlikwidowano rok później. Obecnie do Gorlic zaglądają jedynie składy towarowe.
Stacja Gorlice Zagórzany składa się z dwóch peronów, a Gorlice – z jednego.
Budynki dworcowe na obu stacjach, z których ten w
centrum wzniesiono w klasycznym, galicyjskim stylu, pełnią funkcje oderwane od
kolei. W Zagórzanach jest restauracja, a w centrum miasta parter zajmują
rozmaite firmy, a piętro, tradycyjnie już – mieszkania. Szlak kolejowy przez
Gorlice wchodzi w skład Galicyjskiej Kolei Transwersalnej.
![]() |
Peron w centrum Gorlic (fot.: kurierkolejowy.eu) |
Już nie aktualne :D od 19.12.2015 - dojedziesz do Gorlic Zagórzan TLK LUNA Warszawa Zach - Zagórz, a od 1.4.2016 dojedziesz do samych Gorlic - w piątki i niedziele REGIO z Rzeszowa :)
OdpowiedzUsuń