piątek, 16 stycznia 2015

"Tato, a dlaczego ten przystanek nazywa się..." - Kraków, Teatr Bagatela

Wprowadzenie


Historia i geografia nie każdemu sprawiają przyjemność. Szczególnie dzieciom te trudne, pamięciowe obszary nauki przychodzą często z trudnością. Jednocześnie to małe dzieci mają najbardziej pojemny rozum i najchętniej zadają pytania, na które nie każdy dorosły potrafi odpowiedzieć. Wymyśliłem więc nowy cykl, bo, choć sam dzieci nie mam, to z niejakiego doświadczenia wiem, co to zakłopotanie, gdy nie znasz odpowiedzi na pytanie małego brzdąca.
Przez pryzmat nazw przystanków komunikacji miejskiej można nie tylko nauczyć się czegoś pożytecznego o topografii miasta, ale także uzyskać wiedzę na tematy, o które ktoś kiedyś, niekoniecznie dziecko, może nas zapytać. Będzie to więc seria nie tylko dla rodziców, ale i dla wszystkich, poszukujących rozmaitych ciekawostek o ludziach i miejscach. A dla starszych dzieci może to być podpowiedź, pomocna przy okazji zadań czy nauki.

Na pierwszy ogień: Teatr Bagatela



Historia przystanku tramwajowego w rejonie Teatru Bagatela sięga początków XX. Wieku, kiedy to pociągnięto nitkę tramwaju wąskotorowego z krakowskiego Rynku Głównego do Parku Jordana ulicą Szewską i Podwalem.

Sam Teatr Bagatela rozpoczął swoją historię w roku 1918. Wówczas wydawca i redaktor krakowskiego "Ilustrowanego Kuryera Codziennego", Marian Dąbrowski, zainicjował powstanie sceny. Budynek zaprojektował w latach 1918-1919 architekt Janusz Zarzecki, a wnętrza zaprojektował malarz i dekorator Henryk Uziembło. W roku 1926 na skutek trudności finansowych przekwalifikowano teatr na kino. Pożar, jaki wybuchł w nocy 6 na 7 kwietnia 1928, całkowicie zniszczył wnętrze. W 1938 gmach zmodernizowano i nazwano "Scala". Było to najelegantsze kino Krakowa. W latach 1946-1948 mieścił się tutaj Teatr Kameralny. Od 1949 roku Państwowy Teatr Młodego Widza. W 1957 powstał w tym miejscu Teatr Rozmaitości. W 1970 roku powrócono do nazwy Bagatela, a w 1972 nadano mu imię Tadeusza "Boya" Żeleńskiego.

Dziś przystanek ten stanowi jeden z najważniejszych węzłów tramwajowych w mieście. Jednocześnie jest wąskim gardłem w komunikacji ze strony Bronowic. Zatrzymują się na nim następujące linie komunikacji miejskiej:

Linie tramwajowe: 2, 4, 8, 13, 14, 18, 20, 24, 64, 69

Linie autobusowe: 124, 152, 304, 424, 502, 601, 605, 618 i 902



1 komentarz :

  1. czekałam na taką serię, bo nie znam historii miasta żeby kojarzyć przystanki

    OdpowiedzUsuń

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane