poniedziałek, 23 lutego 2015

"Czy wiesz, że...?" - sieć Kolei Transsyberyjskiej, część 2


Kolej Wschodniochińska, zwana tez Koleją Transmandżurską, jest jednym z elementów infrastruktury sieci Kolei Transsyberysjkiej. Przebiega przez Mandżurię w północno-wschodnich Chinach. Jej budowa miała na celu połączenie miast Czyta i Władywostok na terenie Rosji trasą krótszą niż linia transsyberyjska . Jej południowa gałąź jest znana na Zachodzie jako Kolej Południowomandżurska i prowadzi do Pekinu.

Przygotowania do budowy linii ruszyły w maju 1895 roku, jeszcze zanim Chiny wyraziły na nią zgodę. Rosjanie wysłali wówczas w teren dwie grupy inżynierów, których zadaniem było wytyczenie przebiegu przyszłej kolei. W wyniku tych działań opracowano tzw. wariant północny, który ostatecznie został zatwierdzony do realizacji. Według niego kolej miała przebiegać przez miasta Acheng, Hulan i Qiqihar i schodzić w dolinę rzeki Yalu Jiang. Początkowo budowa kolei spotkała się z oporem władz chińskich, ale wskutek rosnącej potęgi Japonii i dominacji Wielkiej Brytanii na Dalekim Wschodzie, Rosja wydawała się Chińczykom czymś w rodzaju naturalnego sojusznika. W maju 1896 r. w zamian za zgodę na budowę, Chiny otrzymały gwarancje militarne ze strony Rosji oraz pożyczkę, bez której nie mogłyby spłacić odszkodowań wobec Japonii po przegranej wojnie w 1895. W porównaniu z koncesjami na budowę kolei uzyskanymi przez Wielką Brytanię (Kolej Kowloon-Kanton ukończona z 1911, o długości 35 km) i Francję (Linia Indochiny-Junnan z 1898, o długości 460 km) skala rosyjskiego przedsięwzięcia nie miała sobie równych (sama długość trakcji w podstawowym przebiegu wynosiła 1481 km). Oficjalnie budowę kolei finansował stworzony specjalnie w tym celu Bank Rosyjsko-Chiński, z kapitałem pochodzącym głównie z Francji. Budowa kolei była ostatnim elementem realizacji koncepcji "pokojowego podboju" Dalekiego Wschodu przez Rosję. Ponadto Rosjanie sforsowali na trasie rozstaw szyn 1524 mm, mimo standardowego 1435 mm powszechnie stosowanego w Chinach.

Budowa Kolei Transmandżurskiej nie obeszła się bez udziału polskich rąk. Wśród budowniczych znaleźli się polscy inżynierowie (m.in. Stanisław Kierbedź), Polacu pracujący wsześniej na budowie linii transsyberyjskiej oraz zesłańcy polityczni z roku 1863. Centrala Kolei Transmandżurskiej zlokalizowana została w chińskim mieście Harbin, założonym zresztą dokładnie z powodu budowy linii kolejowej w roku 1898 przez polskiego inżyniera, Adama Szydłowskiego.

źródło: pl.wikipedia.org

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane