poniedziałek, 9 lutego 2015

"Czy wiesz, że...?" - tramwaje dwóch szerokości w Sofii

Sofia nie jest jedynym miastem, gdzie współistnieje trakcja tramwajowa o dwóch różnych rozstawach szyn. Podobny przypadek znany jest choćby u naszych południowych sąsiadów, w czeskim Libercu. Jednak stolica Bułgarii jest największym europejskim miastem, gdzie współistnieją dwa systemy komunikacji tramwajowej, splecione w jeden układ.

Uruchomienie pierwszej linii tramwajów, kursujących po torach o rozstawie 1435 mm, miało miejsce w roku 1987. Wtedy też oddana została do użytku pierwsza zajezdnia normalnotorowa Iskyr. Dwa lata później do miasta trafiło 39 nowych składów Tatra T6B5B, przeznaczonych do obsługi normalnotorowych tras. Kolejna trasa otwarta została w roku 1995, a do jej obsługi zakupiono 29 używanych składów GT6 z Niemiec.

Obecnie na 15 linii tramwajowych ogółem 3 kursują po torach o rozstawie 1435 mm, natomiast pozostałe 12 to linii rozstawu 1009 mm, klasycznego dla Sofii. Tramwaje normalnotorowe kursują na liniach 20, 22 i 23, których trasy prezentują się następująco:

20 Metro Opyłczenska - Zajezdnia Iskyr
22 Dworzec autobusowy Wschód - Krasna Poljana
23 Mładezki Teatyr - ul. Obikołna

Obsługują one wschodnią część miasta, natomiast w centrum kursują w jednym ciągu. Trakcja normalnotorowa w centrum Sofii ciągnie się od Mładezkiego Teatyru do Krasna Poljany, przy czym odcinek między ul. Tsar Simeon a Krasna Poljana dzielą z tramwajami wąskotorowymi.

Tatra T6B5B na linii 20 (fot. Apostoloff, pl.wikipedia.org)

Schemat linii tramwajowych - widoczne linie normalnotorowe (www.sofiatraffic.bg)

Inekon TM8-700ITna wąskotorowej linii 5 (fot. 2she, pk.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane