sobota, 21 lutego 2015

Historia polskiej komunikacji - Ikarus 260


Model Ikarus 260 produkowano w fabryce Ikarusa w Budapeszcie, w latach 1971-2002. Powstał w wielu odmianach oznaczanych kombinacjami liczb i ewentualnie liter po kropce w ich nazwie.

W 1972 roku rozpoczęto produkcję autobusu Ikarus 260.00, będącego następcą produkowanego w latach 1965-1973 modelu Ikarus 556. W 1974 roku do Polski sprowadzona została niewielka partia modelu 260.00. Eksploatowano je w Bielsku-Białej, Częstochowie oraz Katowicach.

W roku 1981 ze względu na trudności w eksploatacji autobusów Jelcz PR110U rozpoczęto import modelu Ikarus 260.04. Podtyp ten przeznaczony był właśnie na rynek polski. Do napędu tej wersji zastosowano 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Raba-MAN D2156HM6U o mocy maksymalnej 142 kW (193 KM). Jednostka napędowa zblokowana została z 5-biegową manualną skrzynią biegów Csepel ASH-75. Stosowaną pierwotnie oś przednią LiAZ A4 produkcji radzieckiej zastąpiono w roku 1985 roku węgierską - MVG 832, o znacznie większej wytrzymałości.. W tym samym roku import modelu 260.04 został wstrzymany z powodu rozpoczęcia produkcji autobusu Jelcz M11 opartego na tym samym, co Ikarus 260 podwoziu. Ponownie zaczęto kupować Ikarusy 260 na początku lat 90.

W latach 1993-1994 prowadzono sprzedaż zmodernizowanego modelu Ikarus 260.73A. Zastosowano w nim zmodernizowany 6-cylindrowy silnik Raba D10UTS 150 o mocy maksymalnej 150 kW (205 KM). Jednostka napędowa zblokowana była z 3-biegową automatyczną skrzynią biegów Voith D863.3 lub 4-biegową ZF 4HP500. Nieznacznej modernizacji uległo nadwozie, poprzez zastosowanie nowego wzoru dwupłatowych drzwi. W 1997 roku sprzedano po jednym egzemplarzu modelu 260.59E oraz 260.30A, które od podtypu "73A" różnią się innym układem siedzeń we wnętrzu pojazdu oraz ich typem.

Autobusy miały 11 metrów długości, udostępniając przestrzeń dla 100 pasażerów (ok. 20% na miejscach siedzących). Ogółem, w ciągu 30 lat produkcji, powstało dokładnie 73 547 sztuk. Prawie 1/3 produkcji trafiała do Związku Radzieckiego. Ikarusy znalazły się w większości polskich miast, w tym w Katowicach, Radomiu, Warszawie, Krakowie czy Gdańsku.

Ikarus 260.02 w Naumburgu (fot. Christian Bier, de.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane