sobota, 28 lutego 2015

Historia polskiej komunikacji - tramwaje MAN T4 i B4


Tramwaje MAN T4 zapisały się na kartach polskiej historii komunikacyjnej jako dobry jakościowo ratunek dla parku taborowego, nadszarpniętego przez poprzedni ustrój. Ostatecznie trafiły wyłącznie do Krakowa, niejako na mocy partnerstwa tego miasta z niemiecką Norymbergą.

Praca nad projektem tych tramwajów, z przeznaczeniem na torowiska Norymbergi i Fürthu, rozpoczęły się początkiem lat 50. ubiegłego stulecia. Pierwszy, prototypowy wagon T4, wyjechał na tory w roku 1955, a od 1957 ruszyła seryjna produkcja, obejmująca w sumie 33 pojazdy o długości ponad 14 metrów. Każdy tramwaj typu T4 mógł zabrać na pokład do 160 pasażerów, z czego 29 na miejscach siedzących. Do roku 1966 powstało ich łącznie 70.

Równocześnie budowano tramwaje MAN B4. Były to, ściślej mówiąc, doczepy bierne, przeznaczone do łączenia w składy z tramwajami T4, a także kolejnymi, przegubowymi GT6. Doczep zbudowano łącznie 110 sztuk. Miały one analogiczną pojemność, jak wagony silnikowe.

Do Krakowa wagony T4 i B4 zaczęły trafiać w roku 1989. W sumie, do roku 2004, do miasta dostarczono 31 wagonów silnikowych T4 oraz 54 doczepy bierne B4. Eksploatację wagonów silnikowych zakończono w roku 2002, a doczep – 7 lat później.

MAN T4 #220 na linii 10 zjeżdża z Mostu Piłsudskiego w Krakowie (fot. pablo, źródło: www.phototrans.eu)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane