wtorek, 24 lutego 2015

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 10: Białowieża

Kolej do Białowieży, położonej wśród drzewostanu wielkiej Puszczy Białowieskiej, doprowadzono w 1897 roku z Hajnówki, na potrzeby rosyjskiej rezydencjo carskiej, wykorzystywanej prze dwór przy okazji dorocznych polowań w tym rejonie. Pierwotnie powstała stacja Białowieża Pałac, zlokalizowana tuż przy parku pałacowym. Kilka lat później zbudowano stację Białowieża Towarowa, która miała odciążyć mocno zapchany przystanek w centrum miejscowości. Na potrzeby tej trasy zbudowano linią kolejową 451 o długości nieco ponad 2 kilometrów, łączącą oba dworce. Z czasem zlikwidowano łącznik Podolany - Białowieża Pałac, co wymusiło konieczność prowadzenia składów przez stację towarową i zmiany czoła.

Dworce kolejowe wzniesione zostały w podobnym stylu. O ile w przypadku Białowieży Pałacu zarówno sam pałac, jak i budynek dworca nie zachowały się, o tyle stacja Białowieża Towarowa może pochwalić się zadbaną infrastrukturą. Budynek o konstrukcji zrębowej, z  centralnymi ryzalitami wyróżniającymi hol o większej szerokości niż reszta budynku, składał się z poczekalni od strony peronów, oraz kas i pomieszczeń służbowych od zewnątrz. Został on wpisany na listę zabytków w roku 1986. Na liście znalazła się także wieża ciśnień, gdzie obecnie można zamówić nocleg w Apartamencie Carskim, urządzonym zgodnie z wystrojem carskich wnętrz z końca XIX. wieku. Stacja Białowieża Towarowa miała pierwotnie 3 perony z 5 krawędziami. Obecnie pozostały 2 perony i jedynie 2 krawędzie dostępne dla składów pasażerskich. Przystanek Białowieża Pałac od początku posiadał tylko jeden peron z jednokrawędziowy. Cała linia do Białowieży powstała jako jednotorowa i nigdy nie została zelektryfikowana.

Ruch kolejowy zniknął w roku 1993 z powodu spadającej rentowności. Linię oficjalnie zamknięto dla ruchu rok później. Obecnie jest ona w złym stanie, na niektórych odcinkach brakuje poszczególnych elementów. Od 2008 roku na trasie linii 451 oraz fragmencie linii 52 z Białowieży do Nieznanego Boru, funkcjonuje Puszczańska Kolej Drezynowa, oferująca sezonowe przejazdy drezynami ręcznymi w rejonie Puszczy Białowieskiej.

Układ kolei na terenie Białowieży (oprac. Krzysztof Maria Różański, pl.wikipedia.org)

Stacja Białowieża Towarowa (fot. beentree, pl.wikipedia.org)
Resztki przystanku Białowieża Pałac (fot. Krzysztof Maria Różański, pl.wikipedia.org)


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane