wtorek, 3 lutego 2015

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 7: Busko-Zdrój



Kolej do Buska-Zdroju dotarła wkrótce po II wojnie światowej. 17 maja 1953 roku otwarto bowiem linię kolejową numer 73, łączącą Busko ze stacją Sitkówka Nowiny, tym samym zapewniając dojazd do Kielc i dalej, w kierunku Warszawy i innych polskich miast. Pierwszy odcinek z Sitkówki do Włoszczowic powstał jako dwutorowy, natomiast drugi, już do samego Buska, zbudowano jako jednotorowy. Stacja Busko-Zdrój kończy tym samym prawie44-kilometrową trasę kolejową.

Elektryfikacja linii nastąpiła w dwóch etapach: do Włoszczowic w roku 1976, a do Buska w roku 1987. Nie przeszkadzało to jednak zawieszeniu przewozów, do którego doszło wiosną 2005 roku. W praktyce linia do Buska pozostaje całkowicie wyłączona z eksploatacji od 15 grudnia 2013 roku.

Sama stacja Busko-Zdrój nie znajduje się na terenie miasta, lecz sąsiadującej z nim miejscowości Siesławice. Stacja oferowała podróżnym dwa perony, posiadające w sumie 3 krawędzie peronowe. Na stacji wznosi się jednobryłowy budynek dwukondygnacyjny, z rozległymi przyległościami. Budynki wchodzące w skład kompleksu wyposażone są w charakterystyczne, duże okna ze szczytami w daszek, okolone nowoczesnymi sztukateriami. W roku 2007 na dworcu zaczęła działać dyskoteka.

Zamknięcie linii do Buska-Zdroju położyło ostateczny kres planom przedłużenia linii nr 73 do Żabna i połączenie jej z trasą „szczecinki”, co pozwoliłoby na stworzenie alternatywnego korytarza kolejowego z Tarnowa i Krynicy w kierunku Kielc oraz m.in. Warszawy.

fot. Jarosław Kruk (pl.wikipedia.org)

źródło: busko.travel

1 komentarz :

  1. Ciekawostka: w Stawianach Pińczowskich obok siebie funkcjonowały dwie linie: normalnotorowa (73) i wąskotorowa. To był węzeł przesiadkowy na trasie Kielce - Busko (normalny tor) i Bogoria - Jędrzejów (wąski tor). Kolejowe Kielce

    OdpowiedzUsuń

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane