niedziela, 15 lutego 2015

Tramwaje w Polsce - Poznań, linia 9

Poznańska "dziewiątka" kursuje na trasie między pętlą Piątkowska na Winiarach, a Dębcem na południu miasta. Jej trasa przebiega przez centrum i Wildę. Trasa liczy sobie 26 przystanków na długości prawie 22 kilometrów. Czas przejazdu to rozkładowo 40 minut.

Linia tramwajowa numer 9 została utworzona 7 października 1913 roku. Pierwotnie kursowała z Rynku Wildeckiego przez Most Dworcowy do Mostu Teatralnego. Po oddaniu do użytku nowej trasy tramwajowej do Placu Spiskiego na Sołaczu (18 października) "dziewiątka" została tam skierowana. Trasa na odcinku z Placu Spiskiego do ulicy Pułaskiego powstała jako pierwsze w Poznaniu torowisko wydzielone. Układ ten zachował się po dzień dzisiejszy.

W roku 1924, w związku z rozpoczęciem budowy trasy na Golęcin, przystanek końcowy przeniesiono na skrzyżowanie ul. Wołyńskiej. Od 1 sierpnia 1925 roku trasę „dziewiątki” wydłużono ulicami Wołyńską i Wojska Polskiego do koszar stanowiących wówczas koszary 7 dywizjonu Artylerii Konnej - pętla Golęcin. Jednotorowa linia nie posiadała mijanek i była prowadzona po północnej stronie ulicy Wojska Polskiego. W 1929 roku zmieniono trasę linii, która przebiegała z Golęcina, przez Most Teatralny, Plac Wolności, Stary Rynek do ul. Wielkiej. W 1935 roku zbudowano odnogę trasy od  Wojska Polskiego do pętli Winiary.

W czasie II wojny światowej, „dziewiątka” dojeżdżała do Tamy Garbarskiej (dawna pętla Garbary). Po wyzwoleniu Poznania linię 9 uruchomiono ponownie w sierpniu 1945 roku. W roku 1954 zmieniono trasę linii, prowadząc ją od Placu Wolności, ulicami Podgórną, Półwiejską, Górna Wilda, 28 czerwca do pętli przy ul. Traugutta. Do roku 1956 dodano drugi tor w ulicy Wołyńskiej do skrzyżowania z Wojska Polskiego. Odcinek jednotorowy wzdłuż Wojska Polskiego wyposażono w mijankę na wysokości budynku Domu Dziecka, a pomiędzy ulicami Niestachowską i Dojazd tor przeprowadzono na południową stronę ulicy. Pętlę wahadłową zastąpiono pętlą nawrotową, co umożliwiło zmianę kierunku jazdy bez rozłączania wagonów.

Linię tramwajową na Golęcin zlikwidowano 9 listopada 1974 roku, kierując „dziewiątkę” do pętli na Winiarach. Od 8 lutego 1980 roku trasa linii 9 została wydłużona do pętli przy Piątkowskiej, a od 16 grudnia 1981 roku z Traugutta do pętli na Dębcu. Do roku 1974 kursowała też linia nocna 9N. Modyfikacjom uległa również trasa linii w śródmieściu - po zlikwidowaniu ruchu dwukierunkowego na ulicach Św. Marcin i 27 grudnia tramwaje jadą ulicą Gwarną i Św. Marcin do Placu Wolności, a w ruchu powrotnym - ulicą 27 grudnia. Po likwidacji torowiska na ul. Półwiejskiej „dziewiątka” zmieniła trasę, objeżdżając Półwiejską ulicami Strzelecką i Królowej Jadwigi.

Trasa na Piątkowską przez Sołacz jest jedną z najbardziej urokliwych w Poznaniu.



Linia 9, cz. III

Linia 9, cz. IV


Tramwaj Duewag GT8 w obsadzie linii 9 (fot. Shereif, poznan.wikia.com)



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane