sobota, 21 lutego 2015

W mieście nad Dunajcem, gdzie budują pociągi - komunikacja miejska w Nowym Sączu

Nowy Sącz jest trzecim pod względem wielkości miastem Małopolski, stanowiącym stolicę Sądecczyzny. Jest to jedno z najstarszych miast tego województwa, lokowane w roku 1292.

Historia nowosądeckiej komunikacji miejskiej rozpoczyna się 17 lipca 1947 roku. Wówczas Uchwałą Miejskiej Rady Narodowej powołano do życia Miejski Zakład Komunikacyjny, dzięki  czemu w roku 1948 na ulice miasta wyjechały autobusy pierwszej linii autobusowej, kursującej z Rynku do Dworca Kolejowego. W 1952 roku ówczesne MZK włączono w skład Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Nowym Sączu, natomiast w roku 1969 wydzielono z jego struktur samodzielne Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. W latach 1969 - 1975 uległa podwojeniu zarówno liczba posiadanego taboru, jak i liczba przewożonych pasażerów. Rok 1976 przyniósł utworzenie, na bazie MPK w Nowym Sączu oraz ZKM w Gorlicach i Limanowej, Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu. W 1991 roku jednostki terenowe wchodzące w skład WPK usamodzielniły się. W Nowym Sączu powstał zakład budżetowy pod nazwą Miejski Zakład Komunikacyjny. W sierpniu 1995 roku przekształcono go w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółka z o.o., którego jedynym udziałowcem jest Miasto Nowy Sącz.

Komunikacja miejska w Nowym Sączu opiera się w całości o trakcję autobusową. Poza samym miastem, usługi komunikacyjne świadczone są w gminach: Stary Sącz, Kamionka Wielka, Nawojowa oraz Podegrodzie. Funkcjonują 34 linie auobusowe, których numeracja zawiera się w zakresie 1-49, oraz dwie linie nocne: 101 i 102, co do których bardziej pasuje określenie "linie wieczorowe", gdyż kursują one w godzinach 21:00 - 24:00. Spośród wszystkich linii tylko 26 kursuje codziennie. Linie o numerach: 4, 10, 12, 27, 40, 44, 45 i 48 kursują wyłącznie w dni robocze.
Kręgosłup komunikacyjny miasta stanowi tandem dwóch linii okrężnych: 7 i 23. Kursują one z Os. Westerplatte (Sucharskiego-LIDL) przez Stare Miasto i Dworzec Autobusowy z powrotem na końcówkę w Chruślicach, każda w jednym kierunku (choć trasy praktycznie takie same). Ich częstotliwość wynosi 10 minut w dni robocze, 15 minut w soboty i 20 minut w dni świąteczne. Podobną rolę pełni linia 41 z Os. Helena na końcówkę Magazynowa w dzielnicy Gorzków, na której autobusy pojawiają się w dni robocze co kilkanaście minut.
Większość linii autobusowych przejeżdża przez centrum i nowosądecki Rynek. Podobnym punktem przesiadkowym jest Dworzec Autobusowy MPK, zlokalizowany vis-a-vis stacji kolejowej.

Na stanie MPK Nowy Sącz są wyłącznie autobusy standardowe i krótkie. Wszystkich pojazdów jest 73, z czego aż 63% (46 sztuk) przystosowanych jest do przewozu niepełnosprawnych i osób o ograniczonej mobilności. Największą część floty stanowią Jelcze 120M, których jest 15, oraz różne typy używanych autobusów MAN, których grupa liczy w sumie 24 pojazdy.

Cennik nie jest wygórowany. Koszt jednorazowego biletu to 2,50 (u kierowcy 2,80), za przejazd w granicach miasta. Bilet dobowy kosztuje 8,00 złotych (tyle samo u kierowcy), a dla stałych bywalców dostępna jest elektroniczna portmonetka, dzięki której można podróżować taniej przy rejestracji wejścia i wyjścia (rozwiązanie znane np. z Jaworzna). Wówczas przejazd kosztuje 2,30.

Komunikacja miejska w Nowym Sączu, ze względu na swoją dostępność, zachęca do korzystania. Jest raczej punktualna i pozwala na dotarcie do wszystkich interesujących miejsc w mieście.

Tak opisana jest znakomita większość przystanków

Rozkłady jazdy przedstawione są w sposób bardzo czytelny

Na dworcu autobusowym stoi taka oto wielka tablica, która wyświetla najbliższe odjazdy nie tylko autobusów miejskich, ale także prywatnych przewoźników

Jelcz 120M #380 z kierunku pętli na Dunajcowej (Os. Helena)

Kolejny autobus, tym razem MAN NL 223 #128 do nowosądeckiego Rynku

A na Rynku przystanek. A na przystanku tablica odjazdów. Czytelna i widoczna naprawdę z daleka!

Jedyny chyba mankament całości to mało czytelne, zużyte i niezbyt dokładne schematy w autobusach.

Spotkanie Autosana M09LE (na linii 42) z Jelczem L100I na willowym Osiedlu Helena

Wspomniany kręgosłup komunikacyjny: Solbus Solcity 12 #260 na linii 7 pauzuje na przystanku Sucharskiego-LIDL...

... i jego ledwie przybyły brat na linii 23, kursującej przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, po identycznej z linią 7 trasie.

A tak wygląda bilet dobowy z rolki, zakupiony u kierowcy autobusu.


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane