poniedziałek, 2 marca 2015

"Czy wiesz, że...?" - sieć Kolei Transsyberyjskiej, część 3


Kolej Transmongolska to trzecia linia kolejowa, wchodząca w skład sieci Kolei Transsyberyjskiej. Łączy ona stację Ułan Ude w Rosji (miejsce przesiadki z podstawowej linii) z chińskim Jining. Trasa jej przebiega przez Mongolię, w tym przez samo Ułan Bator, w którym znajduje się najważniejsza stacja linii. Prowadzi ona przez Rosję, Mongolię i Chiny.

Rozwój kolei w Mongolii zaczął się dość późno. Przed wybudowaniem Kolei Transmongolskiej istniała linia Ułan Bator – Nalaikh (otwarta 11 lipca 1938), która łączy stolicę kraju z kopalniami węgla kamiennego w Nalaikh. linia została wybudowana w latach 1949 – 1961. W Mongolii i w Rosji jest w większości jednotorowa, a w Chinach dwutorowa. W 1965 Chiny przebudowały swój odcinek do rozstawu szyn 1435 mm, co w połączeniu z ograniczeniem handlu między Chinami a Mongolią i ZSRR związanym z kryzysem politycznym trwającym od 1960 doprowadziło do długotrwałej (lata 60, 70 i 80. XX wieku) utraty znaczenia tej linii dla ruchu tranzytowego (głównie między Rosją a Chinami).

Cała linia Kolei Transmongolskiej ma 2215 kilometrów długości. Jest to najkrótsza droga żelazna, łącząca Moskwę z Pekinem

Dworzec w Ułan Bator (fot. Bogomolov.PL, pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane