poniedziałek, 9 marca 2015

Czy wiesz, że...? - sieć Kolei Transsyberyjskiej, część 4


Kolej Bajkalsko-Amurska (BAM), znana także jako bajkalsko-amurska magistrala kolejowa to czwarty element wchodzący w skład sieci kolei transsyberyjskiej. Linia ta przebiega przez Syberię i rosyjski Daleki Wschód, około 680–840 km na północ od Kolei Transsyberyjskiej i równolegle do niej. Ma długość 4234 km, a powstała jako alternatywna linia ze względów strategicznych, szczególnie ze względu na bliskość granicy chińskiej.

BAM rozpoczyna się w mieście Tajszet odchodząc od Kolei Transsyberyjskiej, przekracza Angarę w Bracku, przekracza Lenę w miejscowości Ust´-Kut, mija Bajkał przy jego północnym krańcu, przechodzi przez Tyndę, przekracza Amur w Komsomolsku nad Amurem, a kończy nad brzegiem Oceanu Spokojnego w mieście Sowiecka Gawań.

Odcinek z Tajszetu do Bracka został wybudowany w latach 30. XX wieku. Większość odcinka dalekowschodniego została zbudowana w latach 1944–1946 przez więźniów gułagów, głównie niemieckich i japońskich jeńców wojennych. Uważa się, ze w czasie budowy zmarło ich około 150 tysięcy. Po śmierci Józefa Stalina w 1953 roku budowa praktycznie ustała na dwadzieścia lat. W marcu 1974 roku Leonid Breżniew ogłosił, że budowa BAM jest wielkim wyzwaniem dla Komsomołu.

We wrześniu 1984 roku zostały połączone ze sobą części wschodnia i zachodnia. Zachodnie media nie uczestniczyły w tym historycznym wydarzeniu, aby władze radzieckie nie musiały odpowiadać na niewygodne pytania dotyczące funkcjonalności linii i warunków pracy robotników. W rzeczywistości w tym czasie jedynie jedna trzecia linii w pełni funkcjonowała, a praca przymusowa była szeroko stosowana. Budowę linii ukończono w roku 2003.

Kolej Bajkalsko-Amurska zaznaczona na zielono (Stefan Kuhn, pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane