sobota, 7 marca 2015

Historia polskiej komunikacji - elektrowóz HWB AEG E400


Lokomotywa elektryczna EU40, znana dawniej jako E400, była jedynym przedstawicielem serii lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych na zamówienie Kolei Walimskiej w 1913 roku i eksploatowanej do roku 1959. Do 1959 roku oznaczenie serii brzmiało E400 (na krótko w 1959 serię oznaczono jako EU40. Chociaż fizycznie lokomotywa ta prawdopodobnie nie nosiła takiego oznaczenia, to jednak ono właśnie stanowi obecnie jej wyróżnik. Lokomotywa została zbudowana w 1913 w zakładach Hannoverische Waggonfabrik w Bremie (nr fabryczny 1629) na zamówienie utworzonej w 1912 roku prywatnej kolei Wüstewaltersdorfer Kleinbahn AG (Kolejka Walimska SA). Kolej łączyła Jugowice i Walim, a trasa liczyła 4,7 km. Z uwagi na niewielką długość zasilana była prądem stałym o napięciu 1000 V. Aparaturę elektryczną lokomotywy wyprodukowało AEG. Lokomotywa mogła ciągnąć pociąg o masie 80 t z prędkością 12 km/h lub o masie 50 t z prędkością 20 km/h.

Otwarcie linii kolejowej pod Walimiem oraz rozpoczęcie eksploatacji lokomotywy miało miejsce 22 czerwca 1914 roku. Lokomotywa była używana głównie do pociągów towarowych i mieszanych, a do pociągów osobowych wówczas, gdy elektryczny wagon motorowy był w przeglądach. Pociągi miały zazwyczaj 1 lub 2 wagony, roczne przewozy towarów na linii do 1941 roku wahały się między 8 a 25 tysiącami ton. Po II wojnie światowej kolej, na której pozostała lokomotywa, znalazła się na terenie Polski. Po 1945 kolejka walimska została przejęta przez PKP. Lokomotywa elektryczna była eksploatowana tam do października 1959, kiedy to zlikwidowano tam trakcję elektryczną i służbę przejęły parowozy.

Do 1962 roku lokomotywa stała w lokomotywowni w Walimiu, po czym przetransportowano ją do Wrocławia i ustawiono przy Technikum Kolejowym, gdzie stała do 1987 roku. Po remoncie w ZNTK w Lubaniu Śląskim została przetransportowana do Warszawy i ustawiona jako pomnik na terenie lokomotywowni Warszawa-Grochów, gdzie stoi do chwili obecnej.

EU40 w Olszynce Grochowskiej (fot. Baseciq, pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane