wtorek, 3 marca 2015

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 11: Tolkmicko, Frombork


Przez dwa miasta, położone nad brzegiem Zalewu Wiślanego między Elblągiem a Braniewem, przebiega historyczna linia kolejowa, znana jako Kolej Nadzalewowa, czy też w czasach niemieckich – HuffuferBahn (HUB). Według polskiej nomenklatury tabelarycznej nosi ona numer 254.

W roku 1897 rozpoczęto budowę Kolei, będącej prywatną inwestycją towarzystwa akcyjnego z Królewca. W maju 1899 roku ukończono budowę odcinka z Elbląga do Fromborka, a we wrześniu oddano do użytku odcinek łączący Frombork z Braniewem. Jednocześnie ukończono prace przy budowie dwóch nowych dworców w Elblągu – Elbląg Miasto oraz Elbląg Angielskie Źródło. Dworzec Elbląg Miasto miał połączenie z dworcem Elbląg Dworzec Wschodni, co włączało Kolej Nadzalewową do ogólnokrajowej sieci kolejowej, natomiast w Braniewie istniało połączenie między dworcem Braniewo Górna Brama a dworcem państwowej kolei wschodniej.

W wyniku działań wojennych zniszczeniu uległy niektóre obiekty jak most nad rzeką Pasłęka koło Braniewa. Odbudowa zniszczeń trwała do roku 1949 i linia przeszła pod zarząd PKP pozostając trasą o znaczeniu lokalnym. Wciąż jednak ze względu na słabo rozwinięty transport samochodowy, stanowiła doskonały środek transportu dla mieszkańców nadzalewowych miejscowości po polskiej stronie, pracujących przede wszystkim w Elblągu. Dużą część pasażerów stanowili turyści tłumnie wypoczywający w okresie letnim nad Zalewem Wiślanym.

Coraz mniejsze zainteresowanie podróżnych doprowadziło do znacznego ograniczenia ruchu pasażerskiego na trasie. W latach 90. znacznie zmalała również liczba turystów nad Zalewem, co także miało duży wpływ na rosnące problemy z utrzymaniem rentowności linii. Na początku 2006 roku trasę przemierzała tylko jedna para pociągów dziennie ciesząc się wciąż niezłą frekwencją. Ostatecznie kursowanie pociągów zawieszono 1 kwietnia 2006 roku. Od tego czasu na linii zdarzało się jeszcze spotkać pociąg specjalny o charakterze turystycznym.

Latem 2010 i 2011 roku wznowiono, na czas wakacji, kursy ze stacji Grudziądz i Elbląg do Braniewa, wyłącznie soboty i niedziele jako "pociąg turystyczny". Połączenie zostało uruchomione dzięki 9 partnerom: Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i lokalnym samorządom obszarów leżących wzdłuż przebiegu linii kolejowej. Operatorem połączenia jest Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych. W latach 2012-2013 roku pociągi kursowały na trasie Elbląg-Frombork, ponieważ Braniewo nie chciało finansować reaktywacji Kolei Nadzalewowej.

Spuścizną po trasie kolejowej są nieczynne dworce i przystanki. We Fromborku zachował się jeden peron i stosunkowo nowy budynek dworca, natomiast w Tolkmicku do dziś stoi piękny budynek dworcowy w stylu typowo pruskim, przy którym istniały 2 perony, po 2 krawędzie przy każdym.




Przystanek we Fromborku (fot. Manfred E. Fritsche, pl.wikipedia.org) 
Budynek dworca w Tolkmicku (fot. Romek - praca własna, pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane