wtorek, 31 marca 2015

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 15: Kowary


Kolej dotarła do Kowar jeszcze w XIX. wieku. Linię kolejową 308 z Kamiennej do Jeleniej Góry, a ściślej mówiąc odcinek z Jeleniej Góry do Kowar, otwarto w połowie maja 1882 roku. Od początku była to trasa jednotorowa. W roku 1905 oddano do użytku odcinek Kowary – Kamienna Góra. Rok 1932 przyniósł elektryfikację linii według pruskiego schematu, a w roku 1986 ostatecznie zarzucono przewozy kolejowe. Obecnie linia jest mocno zdewastowana i na większości odcinków nieprzejezdna.

Pod nazwą Kowary funkcjonowało aż 5 stacji i przystanków na trasie linii:
  • Kowary Górne – jednoperonowy przystanek otwarty w roku 1905,
  • Kowary Średnie – stacja składająca się z dwóch jednokrawędziowych peronów, otwarta także w roku 1905, 
  • Kowary Zdrój – przystanek osobowy jednym peronem, otwarty w 1905 roku, 
  • Kowary Ścięgny (także Wagnerberg oraz Woźnick) – przystanek otwarty w roku 1905, składający się z jednego peronu jednokrawędziowego; w tej lokalizacji istniała także bocznica do zakładów mechanicznych,
Główny dworzec w Kowarach został otwarty jako pierwszy, w roku 1882. Składał się z trzech peronów, posiadających w sumie 3 krawędzie dostępne dla podróżnych. Obszerny budynek dworcowy ma obecnie zamurowane wejścia i popada w ruinę. Jego część zajmują mieszkania, a na samej stacji istnieje odrestaurowany żuraw wodny.

Do końca II wojny światowej stacje w Kowarach nosiły nazwy Schmiedeberg. W roku 1945 na krótko została ona zmieniona na rosyjsko brzmiący Kuźnick. Zasada ta nie dotyczy stacji Kowary Ścięgny.

Stacja Kowary na początku XX. wieku (fot. stepweb.edomena.pl)

Brak komentarzy :

Publikowanie komentarza

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane