Kolej dotarła do Kowar jeszcze w XIX. wieku. Linię kolejową 308 z Kamiennej do Jeleniej Góry, a ściślej mówiąc odcinek z Jeleniej Góry do Kowar, otwarto w połowie maja 1882 roku. Od początku była to trasa jednotorowa. W roku 1905 oddano do użytku odcinek Kowary – Kamienna Góra. Rok 1932 przyniósł elektryfikację linii według pruskiego schematu, a w roku 1986 ostatecznie zarzucono przewozy kolejowe. Obecnie linia jest mocno zdewastowana i na większości odcinków nieprzejezdna.
Pod nazwą Kowary funkcjonowało aż 5 stacji i przystanków na trasie linii:
- Kowary Górne – jednoperonowy przystanek otwarty w roku 1905,
- Kowary Średnie – stacja składająca się z dwóch jednokrawędziowych peronów, otwarta także w roku 1905,
- Kowary Zdrój – przystanek osobowy jednym peronem, otwarty w 1905 roku,
- Kowary Ścięgny (także Wagnerberg oraz Woźnick) – przystanek otwarty w roku 1905, składający się z jednego peronu jednokrawędziowego; w tej lokalizacji istniała także bocznica do zakładów mechanicznych,
Do końca II wojny światowej stacje w Kowarach nosiły nazwy Schmiedeberg. W roku 1945 na krótko została ona zmieniona na rosyjsko brzmiący Kuźnick. Zasada ta nie dotyczy stacji Kowary Ścięgny.
![]() |
Stacja Kowary na początku XX. wieku (fot. stepweb.edomena.pl) |
Brak komentarzy :
Publikowanie komentarza
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane