niedziela, 8 marca 2015

Tramwaje w Polsce - Poznań, linia 13


Linia 13 uruchomiona została 1 marca 1943 roku na trasie Ostroroga (Friedrich List Strasse) - plac Sapieżyński (Gerichitsplatz). Po wojnie pierwsze tramwaje oznaczone tym numerem zaczęły kursować po ulicach Poznania 21 kwietnia 1948 na trasie Stary Rynek - ulica 27 Grudnia - Most Uniwersytecki - ulica Grunwaldzka - ulica Ostroroga.

22 lipca 1952 roku otwarto trasę tramwajową na Rataje (przez most Juliana Marchlewskiego, obecnie Królowej Jadwigi). Całą budowę ukończono jednak dopiero 10 września. Na nową trasę skierowano właśnie „trzynastkę”, przedłużając ją na Rataje. Przystanek końcowy znajdował się na miejscu współczesnego Ronda Rataje. Odcinek dwutorowy sięgał do wysokości ulicy Pleszewskiej. W roku 1954 linię 13 przedłużono z pętli Ostroroga do pętli Pogodno (znajdującej się w pobliżu skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Palacza) zmieniając nieco jej trasę, którą poprowadzono przez most Teatralny.

17 marca 1955 roku tramwaje zniknęły ze Starego Rynku. 19 lipca tramwaje zaczęły kursować trasą na Starołękę. Tory łączyły trasę na Rataje (obecne Rondo Rataje), wiodły przez zabudowania byłej wsi Rataje, wzdłuż nasypu ul. Rataje (obecnie Zamenhofa) do pętli na Starołęcę (na wysokości obecnych zakładów Lechia, obecnie nazywana „Stomil”). Linia nr 13 kursowała więc na trasie Junikowo - Grunwaldzka - most Uniwersytecki - Czerwonej Armii - Strzelecka - Rataje - Starołęcka - Starołęka o długości 11,8 km.

Kolejne wydłużenie „trzynastki” nastąpiło 21 lipca 1967 roku po otwarciu trasy w osi ulicy Starołęckiej od pętli przy zakładach Lechia do ulicy Fortecznej. „Starą” pętlę przemianowano na „Starołęka Stomil” (używana jest ona do dzisiaj).

W październiku 1967 roku wprowadzono ruch jednostronny na ulicy Czerwonej Armii na odcinku od ulicy Lampego (Gwarna) w kierunku Alei Marcinkowskiego. Ruch w drugą stronę odbywał się ulicą 27 Grudnia. Zmieniono w związku z tym trasy tramwajów w śródmieściu.

W roku 1973 zakończono przebudowę Kaponiery i skrzyżowania przy moście Teatralnym. Linia 13 zaczęła kursować w stronę śródmieścia przez most Uniwersytecki i ulicę Czerwonej Armii (obecnie Święty Marcin), a w drugą stronę przez Fredry, Most Teatralny i Roosevelta.

15 sierpnia 2007 r. oddano do użytku trasę tramwajową prowadzącą przez most św. Rocha. Trasa linii 13 wówczas zmieniła się. Omija ona teraz węzeł w pobliżu AWF-u, jadąc ulicami Podgórną oraz Dowbora–Muśnickiego.

Z dniem 5 listopada 2012 roku, w związku z kolejnym etapem budowy wiaduktu na skrzyżowaniu ulicy Grunwaldzkiej, Smoluchowskiego i Jawornickiej, zawieszono kursy tramwajów „trzynastki”.

1 września 2013 r. zostały przywrócone kursy „trzynastki” w związku otwarciem trasy na Junikowo, ale w wariancie skróconym do pętli Budziszyńska. 18 stycznia 2014 roku „trzynastki” powróciła na Junikowo.





poznan.wikia.com

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane