niedziela, 29 marca 2015

Tramwaje w Polsce - Poznań, linia 17


25 maja 1957 roku przywrócony został ruch tramwajowy na ulicach Mielżyńskiego i 23 Lutego oraz na placu Wielkopolskim (po raz pierwszy od zakończenia wojny pojawiły się na nich tramwaje). Na trasie zaczęła kursować nowo uruchomiono linia 17, kursująca na plac Wielkopolski z ulicy Sczanieckiej mostem Uniwersyteckim i ulicą Lampego.

2 czerwca 1963 linia 17 zaczęła kursować z ulicy Bolkowickiej, Grunwaldzką przez most Teatralny na plac Wielkopolski. W roku 1968 linię 17 skierowano na nowo otwartą trasę na ulicy Hetmańskiej (Bolkowicka - Reymonta - Hetmańska - Głogowska - most Teatralny - plac Wielkopolski). 1 sierpnia 1980 linię 17 przedłużono z placu Wielkopolskiego, ulicą Estkowskiego, na Zawady. Kursy po tej trasie odbywały się tylko w dni robocze. 1 lutego 1982 „siedemnastka” trafiła na Osiedle Lecha.

Początek lat 90. w Poznaniu stał pod znakiem rewolucji komunikacyjnych. 1 stycznia 1992 rroku linię nr 17 skierowano na trasę z Piątkowskiej, aleją Wielkopolską, mostem Teatralnym, Strzelecką, Kórnicką, ulicami Chartowo i Żegrze, Starołęcką na Starołękę. Już 1 października lekko zmodyfikowano trasę, prowadząc ją przez Estkowskiego i 23 Lutego (zamiast przez most Królowej Jadwigi). Kursy nadal odbywały się tylko w dni robocze. Z początkiem 1993 roku zmniejszono liczbę linii tramwajowych do 13. Linia 17 przestała kursować po poznańskich torach.

1 marca 2005 roku podzielono linię 1 na dwie, wyodrębniając z niej linię 17. Ta pierwsza rozpoczęła kursowanie na trasie Junikowo - Rondo Śródka - Zawady. Część starej trasy „jedynki” od Ogrodów przez Rondo Śródka do Osiedla Lecha zaczęły obsługiwać tramwaje ponownie uruchomionej linii 17. Wkrótce została ona przedłużona do Starołęki.

W związku z budową trasy na Franowo 13 czerwca 2011 roku trasa linii 17 została skrócona do Ogrody - Kórnicka. Po „przetablicowaniu” tramwaje kontynuowały jazdę jako „jedynka” w kierunku Junikowa.

Od 5 listopada 2011 roku linia 17 zaczęła kursować z Ogrodów przez rondo Śródka, ulicami Zamenhofa, Hetmańską i Głogowską na Górczyn. Wróciła na swoją stałą trasę 9 czerwca 2012 roku

Linia 17 jest pierwszą w Polsce kompleksowo oznakowaną dla turystów trasą tramwajową. Na wewnętrznym wyświetlaczu tramwajów tej linii wyświetlane są informacje o Trakcie Królewsko - Cesarskim, natomiast na przystankach zamontowano tablice informacyjne.



fot. Pyrabot (poznan.wikia.com)


Brak komentarzy :

Publikowanie komentarza

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane