sobota, 4 kwietnia 2015

Historia polskiej komunikacji - tramwaje Düwag GT6, typ Düsseldorf

Wagony Düwag GT6 typu Düsseldorf produkowano w latach 1956-1965 na zamówienie przedsiębiorstwa komunikacyjnego Rheinbahn Düsseldorf. Były to składy przegubowe, dwuczłonowe, osadzone na trzech 2-osiowych wózkach. Napęd przełożony był na pierwszy i ostatni wózek, środkowy wózek był toczny. Tramwaje posiadały rozruch rezystorowy, hamulce szynowe, tarczowe elektryczne (postojowe) oraz ręczne. Motorniczy sterował tylko pierwszymi drzwiami. Pozostałe pary, z 4 zainstalowanych w pojeździe, wyposażone były w fotokomórkę, która zamykała je po ok. 5 sekundach bezczynności. Tramwaje zabierały jednorazowo ponad 100 pasażerów i rozpędzały się maksymalnie do 67 km/h.

W sumie do Düsseldorfu trafiło 95 egzemplarzy. Dalsze 99 zamówiła Kopenhaga, która w roku 1972 przekazała je do Aleksandrii, w ramach pomocy międzynarodowej.

Do Polski wagony GT6 z Düsseldorfu zaczęły trafiać w drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku. W latach 1996-2000 5 takich jednostek kupił Poznań (który potem przerzucił się na tramwaje z Frankfurtu oraz wagony GT8), a przodownikiem w sprowadzaniu tego typu stał się Szczecin. Miasto to zakupiło jednorazowo, w roku 1996, aż 33 wagony GT6 Düsseldorf, które wykorzystywane były w ruchu liniowym do roku 2009.

Wagony z Düsseldorfu nie trafiły do żadnego innego polskiego miasta. Od tramwajów z Norymbergi odróżnia je panoramiczna, położona szyba przednia, dzięki której poprawione zostały warunki pracy motorniczych (zmniejszenie refleksów świetlnych).

Tramwaj Düwag GT6 typu Düsseldorf w barwach MPK Poznań (fot. Radomil, pl.wikipedia.org)
Tramwaj Düwag GT6 typu Düsseldorf w Szczecinie (fot. Tramwajolog, pl.tramwaj.wikia.com)



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane