czwartek, 23 kwietnia 2015

Stacja kolejowe Polski - Bytom Wąskotorowy

Jako że wielkimi krokami zbliża się maj, a więc niebawem rozpocznie się sezon weekendowych wycieczek w różne regiony naszego pięknego kraju, dziś, wyjątkowo, krótka notatka dotycząca stacyjki kolei wąskotorowej.

Bytom Wąskotorowy to, pomimo wiele dłuższej historii, stosunkowo młody przystanek kolejowy. Według oficjalnych informacji funkcjonuje on w swojej obecnej lokalizacji od 4 czerwca 1993 (prezent na moje 4. urodziny, jak się okazuje). Pewne źródła wskazują, że wspomniany przystanek istniał także w latach 70. i służył do obsługi pociągów turystycznych nad zalew Chechło w Miasteczku Śląskim.

Przystanek składa się z jednego peronu brzegowego, zlokalizowanego na wysokim nasypie klasycznej kolei. Stacyjka przylega bezpośrednio do obszaru stacji Bytom, a znajduje się tuż za halą peronową dworca, od strony ulicy Zabrzańskiej. Wejście na peron zapewniają schody, rozpoczynające się na przystanku tramwajowym Bytom Zamłynie, tuż obok podziemnego przejścia pod peronami dworca kolejowego.

Sezonowe przewozy na linii, dla której Bytom Wąskotorowy jest przystankiem początkowym, prowadzone są przez Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Trasą o długości 21 km można w nieco ponad godzinę dojechać do Miasteczka Śląskiego. Po drodze kolejka umożliwia dotarcie do zabytkowej kopalni srebra w Reptach Śląskich (dzisiejsze Tarnowskie Góry) oraz wspomnianego zalewu Nakło-Chechło.

Niestety, rosbanka rokrocznie zmaga się z plagą kradzieży elementów infrastruktury, przez co jej kursowanie bywa mocno utrudnione.

Fragment torowiska przed peronem

Tablica informacyjna

Peron stacji Bytom Wąskotorowy

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane